Första Svanenmärkta tvätten i Oskarshamn

Nu är det enkelt för Oskarshamnsborna att få bilen fräsch till första advent utan att smutsa ner miljön. Helgen 29-30 november invigs den första miljömärkta biltvätten i Oskarshamn, Carewash/Shell/7-Eleven.

I en Svanenmärkt biltvätt renas utsläppen av tungmetaller och olja med 90 % jämfört med om du tvättar bilen hemma på gatan.

– Vi är väldigt glada för att kunna erbjuda våra kunder en möjlighet att tvätta bilen med största möjliga hänsyn till hälsa och miljö. Det ska vara lätt att välja rätt och Svanen är ett välkänt miljömärke hos konsumenter, säger Per Jonsson, köpman på Carewash/Shell/7-Eleven i Oskarshamn. Under hela helgen 29-30 november kostar alla tvättar 99 SEK och alla som tvättar bjuds på kaffe och bulle.

Olja, tungmetaller, små partiklar, kemikalier som lagrats på bilen och däcken hamnar på hud och i lungor när du själv tvättar bilen hemma. Resten rinner ut med dagvattnet och lagras i mark och vatten. I vissa kommuner är det förbjudet tvätta bilen på gatan på grund av den stora miljöbelastningen.
Carewash/Shell/7-Eleven är den kedja som har flest antal tvättar i Sverige , hela 62 stycken, som klarar Svanens krav. Målet är att samtliga 82 tvättanläggningar ska klara Svanens krav.

– Det är väldigt positivt för miljön att en rikstäckande aktör satsar på att miljömärkta sina tvättar. Nu får ännu fler möjlighet att välja en modern biltvätt istället för en anläggning med bristfällig reningsutrustning eller att tvätta bilen själv hemma på tomten, säger Anna Sundbaum, miljöhandläggare, Miljömärkning Sverige.

För kommentarer:

Per Jonsson, köpman, Carewash/Shell/7-Eleven Oskarshamn, 070- 54 50 086.

Anna Sundbaum, miljöhandläggare, Miljömärkning Sverige, 08 -55 55 24 86 anna.sundbaum@svanen.se