Frodeparken första Svanenmärkta huset i Uppsala

Idag invigs de 70 Svanenmärkta hyresrätterna med bostadsministern som gäst. Det kommunala bostadsbolaget Uppsalahem   satsar på spännande arkitektur i kombination med Nordens största solcellsfasad.

– Nu har Uppsalahem ett kvitto på att Frodeparkens hyresrätter är energieffektiva och har en hälsosam inomhusmiljö.   Att Uppsalahem tänkt in ny teknik och ett bra läge vid Resecentrum gynnar de boende, säger Svante Sterner, nordiskt produktansvarig på Svanen.

Svanen ställer krav på energianvändningen i huset och byggmaterialen är också granskade för att ge de boende en så god inomhusmiljö som möjligt. Totalt kommer 1 800 solcellspaneler att täcka husets behov av el för t ex hissar, belysning och ventilation. Den svängda formen på byggnaden, som ritats av White arkitekter, är utformad för att optimalt nyttja solcellerna.

– Vi bygger 2 000 nya bostäder de närmaste åren och vi satsar på att erbjuda miljöcertifierade boenden till Uppsalaborna, det är ett bra val för en hållbar framtid. All nyproduktion ansluts till fjärrvärme, så vi siktar på att minska vår klimatbelastning, säger Mikael Rådegård, vd Uppsalahem.

Skanska, som har byggt huset, har tilldelat Uppsalahem ”Gröna framtidspriset” i kategorin bästa offentliga kund. Ur Skanskas motivering: ”Uppsalahem har gjort en spännande satsning för ett hållbarare samhälle genom Nordens största solcellsfasad för bostäder i Frodeparken.”

Läs mer om Svanens krav på hus här

För kommentarer: Svante Sterner, projektledare 08-55 55 24 52, svante.sterner@svanen.se

Kontakt Uppsalahem: Linda Ryttlefors, kommunikationschef, 018-727 34 22.