Greenolution – nytt initiativ samlar näringslivet för grön tillväxt

Vincent Stanley från Patagonia och Houdinis vd Eva Karlsson är några av talarna under Greenolution, Miljömärkning Sveriges initiativ med målet att öka takten i näringslivets omställning mot grön tillväxt. Eventet som äger rum den 3 december, ska ge kunskap och verktyg att anta världens hållbarhetsutmaningar.

För att klara klimatutmaningarna och uppfylla målen i Agenda 2030 är näringslivet en nyckelaktör. Förväntningarna på näringslivet är höga, både från konsumenter och företagens egna medarbetare. Nya siffror från Miljömärkning Sverige visar att cirka 2 av 3 svenskar anser att ett företags miljöarbete är avgörande när de väljer arbetsgivare. Samtidigt finns det ett stort behov bland konsumenter att handla hållbart. Men 7 av 10 anser att deras val som konsumenter inte är så hållbara som de hade velat.  Och över hälften av konsumenterna anser att det är viktigt att välja varumärken som bidrar positivt till samhället.*

Med 30 års erfarenhet av hållbart företagande vill Miljömärkning Sverige därför bjuda in alla intresserade aktörer till en heldag för att dela kunskap och diskutera verktyg som behövs för att bli mer hållbar. Miljömärkning Sverige har samlat några av Sveriges och världens främsta företag och organisationer på området för att dela med sig av hur man kan gå från idé till verklighet. Hur kan man bygga partnerskap och plattformar för att underlätta genomförande? På vilket sätt har konsumenternas förväntningar har gjort hållbarhet till en affärskritisk del av företagens verksamhet.

Bland talarna under dagen finns Vincent Stanley från Patagonia, Amelia Tan, Director EMEA Head of Platform Strategy and Innovation, BlackRock Sustainable Investing, Eva Karlsson, vd på Houdini, Monica Lingegård, vd på Samhall och Simon Werbert Flato, grundare av Sustainergies. Fler talare tillkommer löpande.

– Det är nu eller aldrig vi måste agera tillsammans. Med Miljömärkning Sveriges långa erfarenhet, tuffa kriterier och inte minst ett starkt och trovärdig varumärke har vi en unik position för att bidra till den omställning som klimatet och konsumenterna kräver av företag idag, säger Ragnar Unge, vd på Miljömärkning Sverige.

Miljömärkning Sverige samlar genom de två miljömärkena Svanen och EU Ecolabel en betydande del av svenskt näringsliv, med över 2 000 licenstagare inom ett 60-tal branscher. Målet med Greenolution är att tillsammans med beslutsfattare, påverkare, företagare och andra engagerade hitta gemensamma lösningar på de utmaningar som vi står inför. Under Greenolution kombineras föreläsningar med paneldebatter och workshops för att skapa en utvecklande och produktiv dag för alla medverkande.

Eventet äger rum den 3 december på Svanenmärkta Münchenbryggeriet i centrala Stockholm. Läs mer om eventet på www.greenolutionevent.com

*Källa: The Report 2019 samt The Report 2018