Helsingborg bäst i Skåne på miljömärkt biltvätt

Antalet Svanenmärkta biltvättar i Helsingborg har ökat med över 17 % under 2013, visar Carewash statistik. Totalt valde 7 310 helsingborgsbor att tvätta bilen miljömärkt under 2013. På andra plats hamnar Löddeköping där antalet miljömärkta biltvättar ökat med över 16%.

Bäst på Svanenmärkt biltvätt i Skåne 2013

Station                                                                % ökning fg år                    Antal tvättar

1. Shell/7-Eleven Helsingborg Regementsv.           17%                                     7 310
  2. Shell/7-Eleven Löddeköping                                16%                                     8 500
  3. Shell/7-Eleven Arlöv                                            11%                                     4 200
  4. Shell/7-Eleven Limhamn Malmö                          10%                                     9 200
  5. Shell/7-Eleven Osby                                            7%                                       4 600

Statistiken kommer från Reitan Convenience AB och Carewash försäljningsstatistik

– Många av våra kunder är glada att det gör något för miljön och samtidigt spar tid när de tvättar hos oss. De flesta är helt enkelt omedvetna om att de utsätter både sig själva och naturen för miljögifter när de tvättar bilen på till exempel gatan, säger Jenny Löfberg, ägare till Carewash/Shell/7-Eleven på Regementsvägen i Helsingborg.

Sju av tio Svanenmärkta biltvättar i Sverige erbjuds idag genom Carewash/Shell/7-Eleven. Kedjan har bidragit starkt till att antalet Svanenmärkta biltvättar har fyrdubblats på tre år och snart finns över 80 Svanenmärkta tvättar över hela landet.

– Vi är glada över att se ett så starkt fokus att vilja erbjuda sina kunder ett bra val för miljö och hälsa. Det behövs fler biltvättar, konsumenter blir allt mer medvetna om att tungmetallerna i smutsen från bilen sprider sig till sommarens badsjö och det egna trädgårdslandet, säger Anna Sundbaum, biltvättsansvarig på Miljömärkning Sverige.

– Det ska vara lätt att välja rätt och Svanen är ett kvitto på att våra anläggningar lever upp till tuffa miljökrav. Vi fortsätter vår satsning och är snart i mål med att samtliga tvättanläggningar ska klara Svanens krav, säger Magnus Carlsson, vd Reitan Convenience Sweden AB, ägare till Carewash/Shell/7-Eleven.

En Svanenmärkt biltvätt renar utsläppen med 90 % jämfört med en biltvätt utan fungerande rening eller tvätt på gatan. När du tvättar bilen hemma så utsätter du dig för olja, tungmetaller partiklar och kemikalier som lagrats i smutsen på bil och däck. De hamnar på hud och i lungor. Resten rinner ut med dagvattnet och lagras i mark och vatten.

För kommentarer:

Reine Walfridsson, Ansvarig extern kommunikation 7-Eleven, 08-58 74 91 68

reine.walfridsson@reitanconvenience.se

Anna Sundbaum, biltvättsansvarig på Miljömärkning Sverige, 08 55 55 24 86, anna.sundbaum@svanen.se

Läs mer om Svanens krav på biltvättar:

Se kartan över Svanenmärkta biltvättar: