Hotel Skeppsholmen Svanenmärkt idag

Idag öppnar Hotell Skeppsholmen i Stockholm och både hotelldelen och restaurangen är Svanenmärkta från start. Det innebär att hela driften av verksamheten har miljögranskats och klarat Svanens tuffa miljö- och klimatkrav.

– Vi är väldigt stolta över att vara Svanenmärkta redan från start, säger Joachim Olausson, VD på Hotel Skeppsholmen. – För oss är det naturligt på flera sätt. Med vårt helsvenska koncept ligger exempelvis närproducerad mat och dryck oss varmt om hjärtat. Vi satsar också på hög kvalitet med noga utvalda material som ger lång hållbarhet och hela vårt hus genomsyras av en närhet till naturen, mycket förstås tack vare vårt läge vid vattenbrynet på gröna Skeppsholmen. Svanenmärkningen är ett kvitto på att hotellet och restaurangen har en hög nivå på miljöarbetet och tar klimatansvar. – Hotel Skeppsholmen med restaurang arbetar aktivt för att minska sin klimatpåverkan eftersom de måste klara våra krav på mycket låg energianvändning, säger Cecilia Ehrenborg Williams, affärsområdeschef på Svanen. För att få Svanenlicens krävs att man arbetar med miljöfrågor ur många olika perspektiv; bland annat ska det finnas ekologisk, rättvisemärkt och närproducerad mat på menyn. Hotellet ska också arbeta med att minska sin energianvändning, byta ut miljöfarliga kemikalier vid disk och städning, sortera sitt avfall och minska transporterna. Svanenmärkningen är inte permanent, kraven höjs kontinuerligt. – Dessutom är samtliga Nobiskoncernens hotell och restauranger Svanenmärkta eftersom det känns angeläget i relationen till våra kunder som i allt högre grad vill kunna välja miljöanpassade alternativ. Där är Svanen ett enkelt sätt att visa på engagemanget i vårt miljöarbete, säger Joachim Olausson, VD på Hotel Skeppsholmen. Högupplösta bilder finns att ladda ned på www.svanen.nu