Hotell nummer 300 i Lund

StayAt Hotel Apartments i Lund blev nummer trehundra av alla landets Svanenmärkta hotell, som finns från Trelleborg ända upp till Kiruna.

- Dels är det är fantastiskt att vi nu har så många som 300 hotell, dels är det positivt att det är en kedja med ett helt nytt koncept för oss; långtidsboende i lägenhet. Det är utmärkt att även denna kategori hotellgäster kan välja ett miljömärkt alternativ, säger Johan Bring, miljöhandläggare på Miljömärkning Sverige.

- Vi valde Svanen för att det är ett välkänt miljömärke som ställer tydliga, mätbara krav. De flesta känner till att är en produkt Svanenmärkt så är den ett bra alternativ ur miljösynpunkt, säger Måns Friberg, hotellchef på StayAt Hotel Apartments i Lund.

En typisk gäst på StayAt stannar 1-4 veckor i sträck. StayAt är även ett alternativ för hotellgäster och barnfamiljer på semester som tröttnat på vanliga hotellrum och vill ha större yta.

- Affärsresandet har bytt profil, dagens affärsresenär tycker det blir tråkigt att bo vecka efter vecka på hotell och vill känna sig lite mer som hemma, säger Måns Friberg.

Målet är nu att de två andra StayAt-hotellen i Stockholm ska klara Svanens krav.

• Att vara Svanenmärkt hotell innebär bland annat:
  • Minskad vattenförbrukning genom snålspolande alternativ.
  • Källsortering.
  • Städning och disk med miljömärkta medel. Toalett- och hushållspapper är miljömärkta.
  • Energieffektivisering: t ex genom LED- och lågenergilampor, behovsstyrd ventilation och belysning.

För mer information: Johan Bring 070- 467 25 97, Måns Friberg 070-421 31 16, www.stayat.se