Inbjudan: Hur kan vi bygga utan att våra barn blir sjuka?

Välkomna till Svanens seminarium med fokus på barn, byggande och hälsa.

Tisdag 30 juni 15-15.45, Strandgatan 18.

Medverkande: Carl-Gustaf Bornehag, professor i folkhälsovetenskap Karlstads universitet, Åsa Romson, miljöminister (mp), Lena Ek, riksdagens miljöutskott och fd miljöminister (c), Anna Forsberg, chef gröna affärer Skanska, Jenny Winblad, hållbarhetsansvarig NCC Boende, Cecilia Ehrenborg Williams, chef produktutveckling/vice vd Miljömärkning Sverige/Svanen. Moderator: Petra Schagerholm, Miljömärkning Sverige/Svanen.

Om seminariet: Vi vistas inomhus 90 % av tiden. Därmed påverkar inomhusmiljön våra barns start i livet och gör den byggda miljön till en viktig del av barns exponering för kemikalier.   Carl-Gustaf Bornehag, professor i folkhälsovetenskap, har studerat exponering för hormonstörande kemikalier tidigt i livet och efterföljande kroniska sjukdomar. Han har funnit effekter som neuropsykiatriska tillstånd, astma och påverkad könsutveckling.

Svanen ställer tuffa krav på byggmaterial, byggprocess och inomhusmiljö. Husen kan produceras till rimligt pris och byggtid, visar upphandlingstävlingar.  Ändå utgör miljömärkta hus en liten del av byggandet idag.  Hur kan Sverige nå ett mer hållbart, giftfritt byggande?   Hur kan barn skyddas från onödig exponering av kemikalier i sin vardag?   Hur ser politiker på försiktighetsprincipen vad gäller kemikalier?   Vad behöver forskningen för att bidra till en giftfri miljö?

Ladda ner till din kalender: