Inbjudan till frukost:Ny rapport hållbar upphandling - Från retorik till praktik

Vi presenterar ny rapport,som vi överlämnar till upphandlingsminister Ardalan Shekarabi. Intressanta talare, uppfriskande diskussion och ekologisk/rättvisemärkt frukost.
16 oktober. Klockan 08.00-09:00
New Wave Groups lokaler, Barnhusgatan 16, Stockholm (nära Norra Latin där Upphandlingsmyndighetens konferens startar 09.30)

Medverkande:

Ardalan Shekarabi, civil- och upphandlingsminister,

Mikael Karlsson, miljöforskare KTH, senior advisor 2050,

Ragnar Unge vd, Miljömärkning Sverige,

Gabriella Blomgren, marknadschef, TCO Development.

Med effektiva krav på varor och tjänster kan offentlig upphandling bli en stark drivkraft för hållbar utveckling. Lagstiftningen inom området var länge svag och oklar, men idag finns stora möjligheter att ställa krav på miljöhänsyn och socialt ansvarstagande. Samtidigt behöver regelverket skärpas ytterligare för att all upphandling i praktiken ska ske hållbart. Hur bör lagstiftningen ändras för att göra det nya EU-direktivet rättvisa? Vi slår hål på vanliga myter och erbjuder lösningar för faktiska hinder. Visar hur tredjepartscertifieringar är effektiva verktyg för att ställa krav.

Bakom rapporten står:New Wave Group och 2050. #ModUpp2020 som består av Svanen, EU Ecolabel, TCO Development, Bra Miljöval (Naturskyddsföreningen), Fairtrade,MSC och KRAV.

Antalet platser är begränsat så anmäl er till: anna.norberg@svanen.se.

Se inbjudan här http://newsletter.paloma.se/webversion/default.aspx?cid=5266&mid=311260&emailkey=1192b35d-0838-4b69-a5f7-385957d0627f

Tredjepartscertifieringar för miljö och social hållbarhet står för en bredd av hållbarhetskrav, är tredjepartscertifierade, oberoende och erbjuder hög spårbarhet.