Inbjudan till media:

Maxi ICA Stormarknad Motala kammade hem Årets Miljöpris på dagligvarugalan. De är dessutom första ICA Maxibutik i Östergötland att klara Svanens nya hårda krav för livsmedelsbutiker. Det vill Miljömärkning Sverige uppmärksamma och bjuder därför in till certifikatsutdelning.

Datum: fredag den 23 september

Tid: kl 13.00

Plats: i butiken, Maxi ICA Stormarknad Motala, Hökaretorget, Bråstorp

Årets Miljöpris på Dagligvarugalan, har instiftats för att uppmärksamma en butik eller företag som med engagemang, konsekvens och helhetsperspektiv driver miljöfrågorna. I år gick priset till ICA Maxi Motala som arbetar hårt med att minska sitt matvarusvinn och som också har anställt en kock som lagar matlådor av livsmedel som annars skulle ha slängts.

– Det här grundar sig i en idé som både är ekonomisk, rolig och som ger ett mervärde till kunden. Grundidén är att ha så lite svinn som möjligt, säger Krister Pettersson, butikschef ICA Maxi.

- Det är väldigt inspirerande att arbeta med en butik som har ett helhetstänk och som strävar efter att ligga i framkant. Svanen höjer hela tiden sina krav för att få livsmedelsbutikerna att arbeta på ett resurssnålt och klimatsmart sätt, säger Fredrik Svärdell, miljöhandläggare, Miljömärkning Sverige.

Kontaktperson Maxi: Krister Pettersson, 0141-203508.

Kontaktperson Miljömärkning Sverige: Fredrik Svärdell, 0739-58 43 50.