Mer Svanenmärkt  i barnens vardag

Nu blir det ännu enklare för förskolor och skolor som vill ge våra barn en grönare vardagsmiljö. Företaget ABA Skol har klarat Svanens tuffa krav för möbler och inredningar för sin förvaringsserie Max.

– Eftersom vi vänder oss till skolor och förskolor, så är det extra angeläget att erbjuda säkra, giftfria och miljömärkta produkter vilket Svanen är en garant för, säger Anders Lindberg Produktchef ABA Skol AB.

En Svanenmärkt möbel uppfyller miljökrav på trä, metall, stoppning, plast och de kemikalier som används i tillverkningen av möbeln. Självklart ska en Svanenmärkt möbel vara både säker och hålla länge, därför klarar den  tuffa krav på kvalitet och funktion.

– De möbler som klarat våra krav tål närkontakt med barn. En närkontakt som kan innebära att barnen både hänger, känner och till och med smakar lite på möblerna. Därför är det extra viktigt att göra ansvarsfulla val när det kommer till de produkter som våra barn omger sig med varje dag, säger Leif Lång, produktansvarig för möbler på Miljömärkning Sverige.

Förvaringsserien Max finns i ett antal olika moduler som kan kombineras för att passa olika ändamål och utrymmen. Modulerna finns björkkryssfaner eller vitlackerad MDF. Öppen förvaring, förvaring med rygg, hela dörrar, dörrar med glas eller lådor! Här väljer man om man vill dölja eller om förvaringen ska vara öppen och tillgänglig.

För mer information kontakta:

Anders Lindberg, Inköps- och produktchef, ABA Skol, anders.lindberg@aba-skol.se, 040-680 5032

Leif Lång, Produktansvarig Möbler, Miljömärkning Sverige, leif.lang@svanen.se, 08-55 55 24 26

Giftfri förskola - Hitta fler Svanenmärkta produkter här

Läs mer om vilka krav Svanen ställer på möbler och inredning här.

Presskontakt Cecilia Wilhelmsson, tel 08-55 55 24 22.