Miljömärkning lönsam på landet

Miljömärkning är möjlig och lönsam, inte bara i storstäderna, utan också i mindre samhällen, visar en färsk rapport från Nordiska ministerrådet. Där lyfts 18 goda exempel på mindre företag utanför storstäderna som producerar varor eller tjänster miljömärkta med Svanen eller EU Ecolabel. Företagen skapar arbetstillfällen och grön tillväxt i hela Sverige.

- Det är viktigt att visa upp att miljömärkning inte är för komplicerat eller för dyrt för mindre företag utanför storstäderna. Miljömedvetna konsumenter som vill göra skillnad på riktigt finns i såväl ICA-butiken i Dalsland som i Stockholm, konstaterar Ragnar Unge, vd Miljömärkning Sverige.

-  Svanen betyder mycket för min butiks profil liksom för mig personligen. Många av mina kunder, särskilt de yngre och turister från Dalslands kanal, tycker att miljöaspekten är viktig när de handlar, säger Ingela Andrée, ICA Optimisten i Gustavsfors.

Försäljning av Svanenmärkta varor, där hotellkedjor och mataffärer ingår, omsätter ungefär 100 miljarder kronor/året, det innebär 3,4% av Sveriges BNP 2011 (Veckans affärer 120913). Svanen känns igen av 98 % av tillfrågade konsumenter, visar Svanens årliga marknadsundersökningar.

Läs mer: http://www.svanen.se/Om-Svanen/Press/Kannedomssiffror/

Delsbo Candle, Edsbyverken och Rosenserien i Valdemarsvik är andra svenska exempel som lyfts fram i rapporten ”Svanen och EU Ecolabel – succéhistorier i nordiska småsamfund 2012.” Ladda ner rapporten på:

Kontakt: Ragnar Unge, vd Miljömärkning Sverige, 070- 832 32 25, Ingela Andrée, ICA Optimisten i Gustavsfors, 0531 – 200 01.