ModUpp2020: Kungsbacka sätter tuffa miljömål för en giftfri miljö

ModUpp-kommunen Kungsbacka har nu satt tuffa mål i Kemikalieplanen för att bli en mer giftfri kommun.

–  Det är viktigt att kommunen är med och driver utvecklingen mot mindre farliga ämnen i vår vardag och ställer ambitiösa krav. Som en stor inköpare av många produkter är det viktigt att vi efterfrågar miljömärkta produkter från de leverantörer kommunen upphandlar, säger Fredrik Hansson (c), ordförande i nämnden för service.

Miljömärkning är ett effektivt verktyg då ”uppföljning ingår”.

– Vi ser att många upphandlare och inköpare har nytta av miljömärkning som verktyg vid upphandling  då de själva kanske inte hinner följa upp de miljökrav som de har ställt vid upphandlingen. För Typ 1-märkning och tredjepartscertifiering måste alla villkor uppfyllas hela licensperioden. Med nya upphandlingslagen finns det ökade möjligheter att använda miljömärkning,  säger Anna Norberg, projektledare ModUpp2020 på Miljömärkning Sverige.

Kungsbacka kommunfullmäktige antagit en kemikalieplan för kommunens verksamheter med särskilt fokus på förskolan. 2019 ska 95 % av alla inköpta rengöringsmedel och hygienprodukter vara miljömärkta.  Vid ny- och ombyggnation ska hållbara produkter prioriteras. Till exempel ska antalet plastgolv som innehåller ftalater halveras.

Kungsbacka har antagit ModUpps mål om att 50 % av alla upphandlade produkter inom offentlig sektor ska vara märkta med miljö- och sociala hållbarhetsmärkningar år 2020. Bakom initiativet ModUpp2020 står Svanen och EU Ecolabel,  (Miljömärkning Sverige)Bra Miljöval (Naturskyddsföreningen), Fairtrade, KRAV, MSC, och TCO Certified (TCO Development). Målet är att fler beslutsfattare och inköpare inom offentlig sektor använder tredjepartscertifieringar för miljö och social hållbarhet för att ställa om till en modern, hållbar upphandling.

Läs mer om ModUpp2020 här

Läs Miljömärkning Sveriges vägledning här

Pressansvarig Miljömärkning Sverige: Anna Norberg, 0762-62 54 90.

Om Svanen: Svanen är Nordens officiella miljömärke. Svanen har ett livscykelperspektiv och ställer höga miljökrav, som revideras kontinuerligt. Det gör det enkelt för konsumenter att välja de miljömässigt bästa produkterna. Svanen är också ett verktyg för företag som vill bidra till arbetet för ett hållbart samhälle. Miljömärkning Sverige AB ansvarar för Svanen och EU:s motsvarighet EU-Blomman. Läs mer på www.svanen.se