Njut av teater och mat med gott miljösamvete

Stadsteatern i Göteborg kan nu erbjuda sina besökare och övriga gäster en restaurang som har koll på allt från energianvändning till ekologisk mat&dryck.  Svanens krav innebär att restaurangen tar ett helhetsgrepp om miljöarbetet i de dagliga rutinerna, vilket kräver en engagerad personal.

– Det är alltid stimulerande att se hur personalen utvecklas och driver miljöarbetet framåt på en Svanenmärkt restaurang, säger Ingvor Svensson, miljöhandläggare Miljömärkning Sverige.

Personalen har varit väldigt positiv till Svanenmärkningen och kämpat på bra för att klara Svanens krav, berättar Nils-Erik Nilsson, restaurangchef. En stor utmaning var att få tag på statistisk över restaurangens elanvändning då restaurangen delar elräkning med teaterverksamheten, vilket är resurskrävande. Så varje apparat fick läsas av manuellt.

Däremot var det lättare att klara kraven på ekologiskt utbud i menyn:

– Snart är vi uppe i 50% ekologisk mat och dryck, inte minst ekologiskt rödvin och fatöl går det åt här på teatern, berättar Nils-Erik Nilsson, restaurangchef.

Där har de haft draghjälp av kommunens miljömål och upphandlade leverantörer. Göteborgs stad har som mål att maten som serveras i stadens verksamheter till 50% ska vara ekologisk till 2014.   Däremot var det svårare att köpa in närproducerad mat, det krockade med kommunens ramavtal.

Det finns mer än 40 Svanenmärkta restauranger över hela Sverige, se www.svanen.se/restaurang. I Göteborg har även restaurangen på GöteborgsOperan klarat Svanens krav.