Pressinbjudan: Menskväll med Svanen och Yennenga Progress

Välkommen på en inspirerande kväll med mingel, blodröda drinkar&tilltugg och inte minst spännande talare. Mens har gått från "skammens röda blomma" till att bli politiskt hett, hur fortsätter vi flytta fram positionerna? Hur kan jag rädda världen lite grann genom att välja miljömärkta mensskydd? Hur gör majoriteten av världens kvinnor när de har mens? Och inte minst – köp en Menskopp-kopp till Fars Dag! På så vis donerar du en riktig menskopp till en flicka i Burkina Faso så hon slipper missa skola och jobb.

Tid och plats: 22 oktober, kl 17-20, Stadsgården 10, Slussen, Stockholm.

Föranmälan krävs. Sista anmälningsdag 20 oktober. Anmäl dig här

Program:

Inte längre skammens röda blomma, mensaktivismen är högt på agendan idag. Varför? Hur går vi vidare? – Denise Malmberg, etnologen/genusvetaren som för 25 år sedan satte fokus på mens i svensk tradition med avhandlingen "Skammens röda blomma".

Mens är ett av våra sista tabun – Rebecka Cardoso dramatikern som förde in mensen i kulturens finrum Dramaten, med Mens the Musical.

Mens, ett outtömliga ämne – om mensvärk och jobbiga situationer.Ulrika Ellemark, skådespelare.

Menskopp-koppen som ger möjligheter – Stina Berge, Yennenga Progress, om arbetet med kvinnohälsa i Kongo och Burkina Faso.

Rädda världen när du har mens –Cecilia Ehrenborg-Williams, Svanen/Miljömärkning Sverige, om klimatsmarta och giftfria mensskydd.

Programmet kommer att uppdateras så håll koll på svanen.se/menskväll och Yennenga Progress .

I samarbete med: Lunette, Apoteksgruppen, Duni, Dramaten, Konditori Genuin, 1,6 miljonersklubben.

#menskväll

#menskoppkoppen