Pressinbjudan: Svanens konstpris på 100 000 SEK delas ut i Umeå

Välkomna till prisutdelning av Nordic Art Insight, miljömärket Svanens konstpris som delas ut i samband med den nordiska hållbarhetskonferensen Medskapandets konst. Vinnaren såväl som konstverket kommer att finnas på plats.

Tid: 16.15-16.30, plan 2, Folkets hus Umeå

Datum: Onsdag 18 september

Lars Sahlin, tf kulturchef i Umeå, har ingått i juryn, vars uppgift var att välja ut sex finalister. Därefter har folkets röst, via röstning på nätet, korat en vinnare.

- Det har varit ett spännande arbete att se hur konstnärer skildrat hållbar konsumtion och jag tycker vi har en mycket värdig vinnare, som på ett utforskande sätt ställer viktiga frågor om konsumtion och produktion, säger Lars Sahlin.

- Med Nordic Art Insight vill vi utmana konstnärer att ge sitt bidrag till debatten om hur vi kan nå en hållbar konsumtion, de har varit alltför osynliga hittills. Det är viktigt att vi får deras hjälp, då vi lever i ett samhälle som styrs mycket av bilder, säger Anna Norberg, projektledare för Nordic Art Insight.

Temat för Svanens konsttävling Nordic Art Insight var hur vi kan nå en hållbar konsumtion som tar hänsyn till klimat- och miljömål och delar rättvist på jordens resurser. Konstnären skulle också ur ett miljöperspektiv beskriva hur verket är framtaget, vilka material som använts till exempel. Vinnaren kommer även att visas även upp under Umeå Europas Kulturhuvudstad 2014.