Rädda världen lite grann varje dag

Svanen landar i hela Sverige för att få ännu fler konsumenter  att  rädda världen lite grann varje dag. Idag startar Svanens stora kampanj.

– Det är bråttom om vi ska kunna bidra till att minska vår belastning på miljö och klimat. Effekterna av klimatförändringarna drabbar många redan idag. Det är hög tid att fasa ut farliga kemikalier och tungmetaller ur kretsloppet. Vi måste styra bort från köp- och slängsamhället och bli bättre på att hushålla med jordens resurser, säger Nancy Holm, marknads- och kommunikationschef, Miljömärkning Sverige.

– Att välja Svanenmärkt är att enkelt sätt att bidra till att vi ska klara dessa stora utmaningar. Därför driver Svanen kampanjen Rädda världen lite grann varje dag, säger Nancy Holm.

Kampanjen startade 2015 och gav redan då goda resultat bland annat genom bredare kunskap om vad miljömärket innebär.

– Vi är särskilt glada för att så många unga gillade och agerade efter att de sett kampanjen, säger Nancy Holm.

Så påverkade kampanjen Rädda världen lite grann varje dag 2015:

• Bredare kunskap om Svanen som miljömärke. Andelen som förknippar Svanen med ett bra val för klimat har ökat med 20 % och god kvalitet har ökat med 30 % (You Gov 2015).
  • 77 % i ålder 16-39 gillade kampanjen
  • En kvarts miljon svenska konsumenter blev mer intresserade av att köpa Svanenmärkta produkter.
  • Över 720 miljoner kontakter uppnåddes förra året, dvs varje person såg kampanjen i snitt 70 gånger.

(You Gov 2015, TNS Sifo 2015)

Partners i kampanjen (utomhusreklam):

• Skanska Nya Hem: Svanenmärkta flerfamiljshus
  • Smart mikrofiber system AB: Svanenmärkta moppar och dukar
  • Yves Rocher: Svanenmärkta schampot Radiance Shampoo.
  • Apoteksgruppen: Svanenmärkta ELW hud- och hårvård.

Pressbilder:

Ladda ner högupplsta pressbilder här