Rädda världen när du har mens

Svanenmärkta mensskydd är ett effektivt sätt för att bidra till en bättre miljö. Att välja miljömärkta bindor och tamponger är ett val som gör skillnad. Varje kvinna gör av med 11 900 bindor under sin menstruerande tid i livet (mellan 15-49 år: källa SCA).

– Liksom mens tidigare har varit ett tabubelagt ämne har miljöaspekten kommit i skymundan. Det vill vi ändra på. Miljömärkningen gör rejäl skillnad då Svanen tar ett helhetsperspektiv och styr mot en hållbar produktion. Producenterna är redo, det finns idag Svanenmärkta mensskydd på de flesta apotek och i mataffärer, säger Cecilia Ehrenborg Williams, produktutveckling/ vice vd Miljömärkning Sverige.

Fakta om Svanenmärkta mensskydd

• Svanenmärkta mensskydd är klimatsmart tillverkade i fabriker där Svanen har tuffa krav på utsläpp av växthusgaser och på energianvändning. Gäller även produktionen av de råvaror de tillverkas av.
  • De är hållbart producerade, delvis av förnybara råvaror från certifierade skogar eller ekologiska bomullsodlingar.
  • Svanen har också stränga regler för att de ämnen som släpps ut från fabriken inte ska vara farliga för miljö och hälsa. De ämnen vår kropps mest intima delar har närkontakt med är noggrant kontrollerade. Mensskydden innehåller ej cancerogena, mutagena och reproduktionsstörande kemikalier eller parfymer och färgämnen.

Läs mer i Frågor och svar om Svanenmärkta mensskydd.Se bifogad fil. Rädda Världen Svanen Yennenga 22okt FAQ

För kommentarer: Cecilia Ehrenborg Williams, 070- 723 72 36.