Släck lampan, tänd ett Svanenmärkt ljus för klimatet!

Under Earth Hour på lördag kommer Svanenmärkta ljus lysa upp scenen i nedsläckta Katarina kyrka och i Studion på Kulturhuset, där det bjuds på gratis konserter.

Hundratals Svanenmärkta ljus kommer att delas ut till åhörarna efter konserten.

- Ditt val gör skillnad. Om alla ljus i Sverige vore miljömärkta skulle vi spara in 53 000 ton fossilt CO2, vilket motsvarar utsläppen från 15 000 bilar under ett år, säger Nancy Holm, kommunikationschef, Miljömärkning Sverige, som ansvarar för Svanen och EU Ecolabel.

Svanenmärkta stearinljus innehåller stearin istället för paraffin, som ger ett tillskott av koldioxid och orsakar växthuseffekt och klimatproblem.

- Vi vill ge konsumenterna verktyg för en mer hållbar konsumtion och livsstil och visa att det finns enkla val man kan göra för att minska sin egen klimatbelastning, säger Nancy Holm. Svanenmärkningen omfattar idag 6 500 varor och tjänster enbart i Sverige.

De Svanenmärkta ljusen har skänkts av tillverkarna Delsbo Candle, Papstar och Duni. Konserterna arrangeras av WWF som en del av den världsomspännande klimatmanifestationen Earth Hour.  Alla artister medverkar gratis. För mer information, gå till Svanen på Facebook.

För kommentar: Nancy Holm, kommunikationschef, Miljömärkning Sverige. Tel 08 55552411 Nancy.holm@svanen.se

Anna Norberg, pressekreterare Miljömärkning Sverige, 0762-62 54 90.

Om Svanen

Svanen är Nordens officiella miljömärke. Svanen gör det enkelt för konsumenter att välja de bästa produkterna ur miljösynpunkt. Svanen är också ett verktyg för företag som vill visa sitt miljöarbete och samtidigt bidra till utvecklingen av en hållbar produktion. Miljömärkning Sverige ansvarar för Svanen och EU:s motsvarighet EU Ecolabel. Läs mer på www.svanen.se

Miljömärkning Sverige AB / Ecolabelling  Sweden
SE-118 80 Stockholm, SWEDEN
Phone: +46 (0)8-55 55 24 00
Besöksadress / Visiting address: S:t Paulsg. 6

www.svanen.se     www.blomman.nu
Klicka här för att prenumerera på vårt nyhetsbrev
P Tänk på miljön innan du skriver ut detta mejl.