Stockholm bäst, Göteborg sämst i Svanenmärkt biltvätt

Närmare 4 500 bilar tvättades i Svanenmärkt biltvätt under Stora Biltvättarhelgen den 25-26 april. Svanen ville sätta världsrekord i antal tvättar för att påverka fler att göra bra ett val för miljö och hälsa.

–Tack alla moderna bilister för att ni valde en Svanenmärkt biltvätt istället för att tvätta på gatan. Tack för att ni hjälpte oss att sätta världsrekord i Svanenmärkta tvättar. Nästa år ska vi utmana våra grannländer i Norden så vi får ännu fler att välja bort fultvätten på gatan, säger Anna Sundbaum produktansvarig för biltvättar på Svanen.

Bäst i Sverige var Stockholm med omnejd som stod för 1 964 stycken tvättar. På andra plats kom Linköping/Östergötland/östra Småland med 1 315 stycken tvättar. Skåne/Halland kom på tredjeplats 526 stycken tvättar. Sämst var Göteborg med omnejd 517 stycken tvättar (källa: Tage Rejmes och Carewash/Reitans).

– Resultatet beror på att det måste vara lätt för konsumenter att välja rätt och i Stockholm finns flest tvättar som klarar våra tuffa krav. Att kommunen informerar och att media lyfter frågan tror jag också spelar en stor roll för att öka kunskapen om biltvättandets negativa inverkan på miljön, säger Anna Sundbaum, produktansvarig för biltvättar på Svanen.

VM för starkare ben

Tvätt på gatan förorenar miljön och försämrar människors hälsa. Smutsvatten från bilen rinner orenat ut i miljön via dagvattenbrunnar. 33 miljoner biltvättar/år i Sverige ger upphov till utsläpp av 5,6 ton koppar, 11,3 ton zink, 1 800 kg bly, krom och nickel och 41 kg kadmium. 1) Tungmetallen kadmium ger ökad risk för benskörhet, njurskador och cancer vid hög exponering. Genom att välja en Svanenmärkt biltvätt bidrar du till att minska utsläpp av kadmium.

Läs mer om Svanens krav på biltvättar. Det finns 70 Svanenmärkta biltvättar. Hitta din närmaste biltvätt här.

För kommentarer: Anna Sundbaum, produktansvarig för biltvättar på Svanen, +46 (0)8 55 55 24 86 anna.sundbaum@svanen.se

1) Så har vi räknat: Vi har tagit ett genomsnitt från undersökta fordonstvättar med vattenrening (data från flera olika rapporter) och jämfört med Svanens utsläppskrav, övre gränsvärde, för biltvättar. Resultatet är att en Svanenmärkt biltvätt minskar utsläppen av skadliga ämnen med upp till 90 % jämfört med tvätt utan fungerande rening. Många biltvättar har en dåligt fungerande rening, mindre biltvättar ingen rening alls, bara oljeavskiljare. Därför är en tvätt i en sådan anläggning i stort sett lika miljöbelastande som att tvätta på gatan. I beräkningarna ingår inte de tvättar, sju av tio, som sker på gatan. Så miljövinsten med att välja miljömärkt biltvätt är ännu större än vad vi redovisat.