Störst ökning i Jönköping av Svanenmärkt biltvätt

Antalet Svanenmärkta biltvättar i Jönköping har mer än fördubblats under 2013. Detta är den enskilt högsta ökningen i landet. Totalt valde 11 334 jönköpingsbor att tvätta bilen miljömärkt hos Carewash under 2013 visar statistik från Carewash.

Antalet Svanenmärkta biltvättar i Jönköping har mer än fördubblats under 2013. Detta är den enskilt högsta ökningen i landet. Totalt valde 11 334 jönköpingsbor att tvätta bilen miljömärkt under 2013 visar statistik från Carewash.

Station                                                                % ökning fg år                    Antal tvättar

1. Shell/7-Eleven Jönköping Barnarpsgatan           120%                                   11 334
  2. Shell/7-Eleven Värmdö                                        59%                                     12 269
  3. Shell/7-Eleven Uppsala Grindstugan                   44%                                     9 188
  4. Shell/7-Eleven Bålsta                                           36%                                     6 156
  5. Shell/7-Eleven Borlänge                                       31%                                     6 500

Statistiken kommer från Reitan Convenience AB och Carewash försäljningsstatistik

- En bidragande faktor till att fler väljer att tvätta sin bil hos oss tror jag är att många blivit medvetna om hur grundvattnet påverkas om du tvättar bilen hemma, säger Elin Walldoff ägare till Carewash/Shell/7-Eleven Barnarpsgatan i Jönköping.

Sju av tio Svanenmärkta biltvättar i Sverige erbjuds idag genom Carewash/Shell/7-Eleven. Kedjan har bidragit starkt till att antalet Svanenmärkta biltvättar har fyrdubblats på tre år och snart finns 80 Svanenmärkta tvättar över hela landet.

– Här ser vi vad viktigt det är att ge människor kunskap om biltvättens inverkan på hälsa och miljö. Jönköpings kommun genomförde en bra informationskampanj för att skydda Vättern och införde dessutom böter på 10 000 SEK för ”fultvätt” . Det verkar ha gett resultat. Fler tar bilen till en till en automattvätt, det visar Carewash försäljningssiffror, säger Anna Sundbaum, biltvättsansvarig på Miljömärkning Sverige.

Det ska vara lätt att välja rätt och Svanen är ett kvitto på att våra anläggningar lever upp till tuffa miljökrav. Vi fortsätter vår satsning och är snart i mål med att samtliga tvättanläggningar ska klara Svanens krav, säger Magnus Carlsson, vd Reitan Convenience Sweden AB, ägare till Carewash/Shell/7-Eleven.

En Svanenmärkt biltvätt renar utsläppen med 90 % jämfört med en biltvätt utan fungerande rening eller tvätt på gatan. När du tvättar bilen hemma så utsätter du dig för olja, tungmetaller partiklar och kemikalier som lagrats i smutsen på bil och däck. De hamnar på hud och i lungor. Resten rinner ut med dagvattnet och lagras i mark och vatten.

För kommentarer:

Reine Walfridsson, Ansvarig extern kommunikation 7-Eleven, 08-58 74 91 68

reine.walfridsson@reitanconvenience.se

Anna Sundbaum, biltvättsansvarig på Miljömärkning Sverige, 08 55 55 24 86, anna.sundbaum@svanen.se

Läs mer om Svanens krav på biltvättar:

Se kartan över Svanenmärkta biltvättar: