Svanen i Almedalen: Har politiken hamnat i baksätet vad gäller hållbart byggande och hållbara inköp?

Idag är det byggbranschen som leder utvecklingen mot energieffektiva bostäder med en sund inomhusmiljö. Regeringen kritiseras för att vara passiv. Bostadsminister Stefan Attefall - har politiken hamnat i baksätet? Hur ställer vi om till ett hållbart byggande?  Vad krävs - piska eller morot?

Datum: 4 juli Tid: klockan 10:50–11:30 Plats: Sessionssalen, Science Park, Strandgatan 1, Visby (se karta).

Medverkande: bostadsminister Stefan Attefall, Johnny Kellner, Veidekke Bostad Sverige, Anna Forsberg, Skanska Nya hem och Micael Jansson, Familjebostäder i Göteborg. Samtalet leds av Christina Lindbäck, ordförande i styrelsen för Miljömärkning Sverige tillika miljöchef NCC. Från Svanen medverkar Sara Bergman och Ragnar Unge.

– Det är viktigt att det finns tydliga riktlinjer för såväl privata som offentliga beställare. Det behövs fler energisnåla hus byggda av de främsta material ur miljö- och hälsosynpunkt, säger Ragnar Unge, vd Miljömärkning Sverige.

Miljön som konkurrensfördel – så gör du hållbara affärer och inköp

Ett exempel på hur företag lyckas med offentlig upphandling är Skanska som bygger Svanenmärkta hyresrätter åt flera kommunala bostadsbolag runt om i landet. Hur kan inköpare på ett affärsmässigt sätt driva inköpsarbetet i hållbar riktning?

Medverkande: Johan Gerklev, Skanska Sverige, Pär Holmgren, Pärspektiv förlag, Helena Markstedt, Fairtrade Sverige, Kåre Johansson, Scandic Värnamo. Samtalet leds av Petra Schagerholm, Svanens nätverk för inköp med omtanke.

Datum: 4 juli Tid: kl 10:00–10:40 Plats: Sessionssalen, Science Park, Strandgatan 1, Visby (se karta).

Mer information om Svanen i Almedalen 2012 hittar du här: