Svanen utmanar konsten på Kulturnatten

Svanen utmanar konstnärer att ge sitt bidrag till debatten om hur vi kan nå en hållbar konsumtion. Därför bjuder vi in konstnärer att tävla om 100 000 SEK i  Svanens konstpris Nordic Art Insight. Kom och träffa oss på i Kungsträdgården under Kulturnatten. Vi firar även att det är Körsbärsblommans dag, så vi öppnar dörrarna redan efter lunch för vernissage kl 13.

Datum: lördagen 20 april

Tid: kl 13-24.

Plats: So Stockholm Gallery, Kungsträdgården

Se program nedan. Där kan du också träffa Artipelag och PROSK8, som visar konst och skateuppträdande.

Det är första gången som Svanen arrangerar en konsttävling.

-    Konstnärer har i alla tider ställt de stora frågorna som påverkat samhällets utveckling.  Men var är konstnärerna i miljö- och klimatdebatten idag? Vi vill se konstverk som berör och som får människor att tänka efter,  säger Anna Norberg, projektledare Miljömärkning Sverige.

Konstverken ska även vara framställda på ett sätt som speglar Svanens sätt att arbeta med ett kretslopps- och helhetsperspektiv. Tävlingen vänder sig till yrkesverksamma konstnärer och bidragen ska vara inskickade före 31 maj.

Läs mer om Nordic Art Insight www.artnordic.org

Läs programmet för lördag 20 april