Svanen utnämnd till världsledande miljömärkning

Miljömärkningen Svanen är världsledande på miljömärkning. Det fastslår en internationell studie, utförd på uppdrag av den brittiska regeringen. Få märken i världen passerar nålsögat för att vara intressanta som underlag för den statliga upphandlingen i Storbritannien. Svanen ses som den bästa märkningen för tre av sju produktslag.

Över 200 olika märkningar, databaser och produktlistor världen över ingick i studien, som utförts av den internationella konsultfirman Evironmental Resources Management, med bas i England.

Konsulterna har bland annat granskat hur noggrant arbete som läggs ned för att utveckla krav, hur öppen processen är, hur ofta kraven revideras, om nationella regeringar ställer sig bakom, hur kvaliteten ser ut på det underlag som samlas in och om produkternas hela livscykel beaktas.

Svanen bedömdes vara ett av de allra mest tillförlitliga systemen för att mäta produkters miljöprestanda, och placerades i ”Klass 1”. Hit fördes också EU-Blomman, Nya Zeeländska Environmental Choice och Tysklands Blå Ängeln. Märkningarna i ”Klass 1” anses ha tillräckligt ambitiösa krav för att kunna användas inom den statliga upphandlingen i Storbritannien.

I tre av sju kategorier bedömdes Svanen ha den allra bästa miljömärkningen. Det var inom kategorierna transporter (däck), hälsa (dialyspåsar) och papper/massa/tryck (pappersprodukter). EU-Blomman tog topplaceringen inom kläder och textilier.

- Vi är mycket stolta över att vårt arbete ses som världsledande. Vi hoppas också att internationella företag som säljer miljöanpassade produkter tar kontakt med oss för att få veta mer om hur de kan ansöka om Svanenlicens. Det nordiska miljömärket har ett högt anseende internationellt och kan få ett värde på världsmarknaden”, säger Ragnar Unge, VD på Miljömärkningen Svanen.

Ett utdrag ur den brittiska rapporten:
”Den Nordiska Svanen är kanske det mest välkända europeiska miljömärket: 67 procent av invånarna i de nordiska länderna känner igen, och förstår syftet, med märket. Det har också blivit allt mer använt utanför norra Europa. Att olika intressen involveras i kriterieutvecklingen, med nära samarbete och teknisk input från industrin, har tillförsäkrat en hög grad av delaktighet från konsumenter, politiker, näringsliv och frivilligorganisationer. De flesta konsumenter anser att Svanen visar att ett varumärke är pålitligt och håller hög kvalitet.”

Rapporten heter Mapping and analysis of sustainable product standards, Final Report, (PDF) March 2008. Environmental Resources Management, UK. Den kan laddas ned från bifogad PDF.