Svanenmärkt för skidälskarna i Sälen

Sälens Högfjällshotell och Gammelgården Hotell & Restaurang har nu klarat Svanens kriterier för hotell, restaurang och konferens. De naturskönt belägna skidanläggningarna i Dalarna kan därmed bevisa att de är ett bra val för miljön.

Att vara Svanenmärkt hotell innebär att såväl hotellrum som restaurang och konferenssalar klarar Svanens tuffa krav. Kontroll av kraven sker på plats: energianvändning, städ- och diskkemikalier, källsortering av avfall, inköp av miljömärkta varor och tjänster, utbud av ekologiskt och hållbarhetsmärkt mat och dryck på menyn, för att nämna  några av Svanens krav.

– Det känns väldigt roligt att utfärda licens för de här två populära pärlorna i fjällen, de har så mycket att erbjuda besökaren. Det är också väldigt positivt med fler aktörer inom besöksnäringen som driver utvecklingen i hållbar riktning, säger Hanna Kotamäki, miljöhandläggare på Miljömärkning Sverige, som ansvarar för Svanen och EU-Blomman.

– Vi valde Svanen för att vi på sikt kan minska våra kostnader då vi sparar in på resurser som energi, avfall och vatten. Vi kan också möta kundernas önskemål, då den privata resenären blir allt mer medveten. Dagens beställare av konferenser kräver att anläggningen ska vara miljömärkt. Därför är samtliga hotell inom Scandinavian Resort numera Svanenmärkta, säger Thommy Backner, VD.

Scandinavian Resorts hotell  ärSälens Högfjällshotell, Gammelgården Hotell & Restaurang i Sälen, Hotel Skansen och Riviera Strand i Båstad samt Torekov Hotell i Torekov.

För mer information: Hanna Kotamäki, Miljömärkning Sverige, 08- 55 55 24 67.

Pressansvarig Miljömärkning Sverige: Anna Norberg, 0762-62 54 90.

Om Svanen: Svanen är Nordens officiella miljömärke. Svanen har ett livscykelperspektiv och ställer höga miljökrav, som revideras kontinuerligt. Det gör det enkelt för konsumenter att välja de miljömässigt bästa produkterna. Svanen är också ett verktyg för företag som vill bidra till arbetet för ett hållbart samhälle. Miljömärkning Sverige AB ansvarar för Svanen och EU:s motsvarighet EU-Blomman. Läs mer på www.svanen.se