Svanenmärkta butiker har gjort upp med energibovarna

För att en butik ska kunna kalla sig Svanenmärkt krävs inte bara ett stort ekologiskt- och miljömärkt sortiment. Butikspersonalen måste också jaga energibovar som kylar och frysar och använda energin mer effektivt. Nu har Svanens tuffa energikrav gett resultat. På tre år har Svanenmärkta butiker minskat sin totala energiförbrukning med motsvarande vad fler än 1 000 svenska villor förbrukar under ett år.

Kylar och frysar står redan för omkring hälften av butikens elanvändning och trenden är att andelen kylda och frysta varor hela tiden ökar. Men med ökad energiförbrukning följer också ökad påverkan på klimatet. Därför är butikens energieffektivitet central i Svanens krav.

De Svanenmärkta butikerna har minskat sin användning med i genomsnitt 7,5 procent, eller totalt med mer än 26 miljoner kilowattimmar. Det motsvarar fler än 1 000 svenska villors totala energiförbrukning under ett år. Det visar mätningar med Svanens Energiverktyg*) i samband med att butikerna omprövade sin Svanenmärkning. En av dessa 200 butiker är ICA Maxi Nacka.

– Att minska energianvändning är en viktig del i att vara en Svanenmärkt butik. Innan vi började arbeta mot vår Svanenmärkning var vi medvetna om den höga energianvändningen men saknade verktyg och kunskap för att ta tag i det, säger Karl-Otto Jakobsson, vice vd, ICA Maxi Nacka.

På omkring tre år har hans butik sänkt sin energianvändning med över 11 procent.

– Det är väldigt glädjande att vår satsning på Energiverktyget och tuffa energikrav för Svanenmärkta butiker fungerar. Svanenmärkningen har gjort att de flesta butikerna fått upp ögonen för energifrågan på allvar och ligger nu verkligen i framkant. Samtidigt kan deras kunder känna sig trygga i att de också är med och räddar världen lite grann varje dag genom att handla i en Svanenmärkt butik, säger Ingela Hellström, affärsområdeschef för Svanenmärkta tjänster.

*) Genom att redogöra för ett antal parametrar i Svanens Energiverktyg – till exempel hur många kylar och frysar som används, antal upplysta parkeringsplatser och hur många timmar per dygn butiken är upplyst – ges en bild av hur lite energi butiken skulle kunna använda om den vore helt energieffektiv. Skillnaden mellan den siffran och den faktiska förbrukningen får inte vara för stor. Då finns risken att butiken inte klarar Svanens krav.

Det behöver inte kosta skjortan att spara energi:
  • Tänk på att släcka belysningen i utrymmen där människor endast vistas sporadiskt
  • Rengör armaturer och byt ljuskällor i tid för att få bäst spridning på ljuset
  • Installera gardiner i kylar som förhindrar att kyla läcker ut på natten
  • Installera lock på kyl- och frysgondoler som förhindrar att värme kommer in
  • Se över ventilationen så att den är på främst då butiken är öppen
  • På natten är det lättare att hitta energibovar – gå runt och kontrollera att belysningen inte står på, att kylar och frysar är täckta och att ventilationen inte körs för fullt.
För mer information, kontakta:

Ingela Hellström, affärsområdeschef Svanenmärkta tjänster:
Tel: 08 – 55 55 24
E-post: ingela.hellstrom@svanen.se

Martin le Grand, presskontakt, Miljömärkning Sverige:
Tel: 08 – 55 55 24 07
E-post: martin.legrand@svanen.se