Vinnande jeansbild leder till eftertanke

Klass 6b, Kvarnsvedens skola i Borlänge, vinner Svanens och Natur & Miljöbokens fototävling där förstapriset är en resa till Kolmården. Där väntar lägerskola i 2 dagar med en övernattning samt besök på Svanenmärkta Vildmarkshotellets Spa.

Årets uppgift var att eleverna skulle fotografera vad ”hållbar konsumtion” betyder för dem.

-     Vi ville att eleverna skulle reflektera över hur de kan bidra till en hållbar konsumtion och vilka utmaningar och lösningar som finns. Vi på Svanen har mycket nytta av att se vad morgondagens konsumenter känner inför vår tids stora utmaning - att nå en hållbar konsumtion, säger Ragnar Unge, vd Miljömärkning Sverige.

Klass 6b, Kvarnsvedens skola i Borlänge vinner Kunskapsförlaget årliga mycket populära rikstäckande tävling med ”ett välkomponerat, detaljrikt och visuellt starkt bidrag där eleverna på ett tydligt sätt tagit upp problem och lösning på dagens konsumtion” enligt juryn. I bilden pekar eleverna på att det går åt nio tusen liter vatten för att producera ett enda par jeans och kommer med en lösning på hur man kan spara in på resurser genom att återanvända gamla jeans till en jeansklänning. Se bifogad bild.

- Svanen utmanar i år även äldre konstnärer att ge sitt bidrag till debatten, därför vi delar ut konstpriset Nordic Art Insight på 100 000 SEK. En bild säger mer än tusen ord och konstnärer har i alla tider varit med och påverkat stora samhällsfrågor, säger Ragnar Unge.

Läs mer om Nordic Art Insight:

För kommentarer: Ragnar Unge, vd Miljömärkning Sverige 070- 832 32 25.

Fakta om tävlingen

Juryn i år består av Ragnar Unge, vd för Miljömärkning Sverige som ansvarar för Svanen och EU Ecolabel, Silvy Bohlin, pressansvarig på Kolmårdens djurpark och Stellan Sandh, vd för Svenska Kunskapsförlaget. 9 klasser kom på andra plats och får varsitt diplom och paket med somriga Svanenmärkta produkter som en frisbee från Dantoy t ex.

Andrapristagarna är:

•                    Klass 5, Sameskolan, Kiruna

•                    Klass 6B, Prästslättskolan, Karlshamn

•                    Klass 5C, Guldhedsskolan, Göteborg

•                    Klass 4-6, Långseruds friskola, Säffle

•                    Klass 5, Holstagårdsskolan, Helsingborg

•                    Klass 6, Jörlandaskolan, Stenungsund

•                    Klass 6, Bodaskolan, Borås

•                    Klass 6, Myranskolan, Gällivare

•                    Klass 6, Kroksslättsskolan, Mölndal

Samtliga vinnande bidrag presenteras på Svenska Kunskapsförlagets webbplats: www.kunskapsförlaget.se och på Svenska Kunskapsförlagets Facebooksida

Fakta Svenska Kunskapsförlaget

Svenska Kunskapsförlaget ger ut läromedelsserien Natur & Miljöboken, vilket är ett läromedel i natur- och miljökunskap. Svenska Kunskapsförlaget AB,är  ett helt oberoende och icke politiskt företag, grundat 1993. Syftet är att ge uppväxande generationer bra miljökunskaper och på så sätt skapa förutsättningar för en hållbar utveckling och en bättre framtida miljö. Genom samverkan med kommuner, företag och organisationer kan våra läromedel ges ut kostnadsfritt till grundskolan. Målet är att alla landets elever i grundskolan ska få bra natur- och miljökunskap, visionen är att miljöutbilda världens barn.

Citat

Ragnar Unge, vd Miljömärkning Sverige