Jill Johnsson och Martin Stenmarck är schlagerstjärnorna svenska kvinnor och män drömmer om att vara

Report this content

Även om Sanna Nielsen är vinnaren av årets melodifestival så är det countrystjärnan Jill Johnsson och sångaren Martin Stenmarck som tar hem kampen som de melodifestivalvinnare svenskarna helst vill vara. Det visar en undersökning gjord av Scandinfo på uppdrag av Miljonlotteriet.

Att svenskarna har en särskild kärlek för Melodifestivalen är välkänt. I Miljonlotteriets drömundersökning har svenskarna fått svara på vilken schlagerstjärna man helst skulle vilja vara. Schlagerstjärnan som toppar listan bland kvinnorna är countrystjärnan Jill Johnsson, medan männen väljer sångaren Martin Stenmarck.

– Vi på Miljonlotteriet jobbar varje dag med att förverkliga människors små och stora drömmar. För att kunna göra det måste vi veta vad folk drömmer om. Så här i schlagertider vill vi därför se vilken melodifestivalvinnare man helst kan tänka sig vara, säger Ludwig Alholt, VD på Miljonlotteriet.

I förra årets drömundersökning från Miljonlotteriet kom det fram att Lena Philipsson är den schlagerstjärnan vi helst tar med oss på semestern. I årets undersökning svarar 13 procent av kvinnorna att de vill vara henne.

De kvinnor som slår Lena PH är inte bara Jill Johnsson, utan även Marlena Ernman och Loreen som nästan en femtedel av svenska kvinnor drömmer om att vara. Roger Pontare och Ola Salo i The Ark är männen som kommer på de svenska männens topplista efter Martin Stenmarck.

Om man tittar generellt över svaren är önskan att vara Loreen som mest populärt bland den yngre generationen, 16-29 år. Malena Ernman är som mest populär bland de mellan 60-70 år.

Topplista: Schlagervinnarna som svenskarna helst vill leva som

Män

Martin Stenmarck 25%

1. Martin Stenmarck 25%
  2. Roger Pontare 18%
  3. Ola Salo i The Ark 12%

Kvinnor

1.  Jill Johnson 19%
  2.  Malena Ernman/Loreen 18%
  3.  Lena Philipsson 13%

1. Jill Johnsson/Martin Stenmarck 14%
  2. Malena Ernman 13%
  3. Roger Pontare/Loreen 12%
  4. Lena Philipsson 10%
  5. Ola Salo i The Ark 9%
  6. Erick Saade 5%
  7. Carola Häggqvist/Jessica Andersson i Fame 3%
  8. Robin Stjernberg/ Blossom Tainton i Afrodite 2%
  9. Charlotte Perelli/Anna Bergendahl 1%
  10. Nina Inhammar i Friends 0%

Miljonlotteriets drömundersökning är gjord på 800 personer i åldern 16-70 år i Sverige. Undersökningen genomfördes av Scandinfo under februari 2014.

För ytterligare information kontakta:

Ludwig Alholt, VD Miljonlotteriet

Mobil: 0705-95 66 10, e-post: ludwig.alholt@miljonlotteriet.se

Åsa Fredriksson, kommunikationschef, Miljonlotteriet

Mobil: 0704-192843, e-post asa.fredriksson@miljonlotteriet.se

För bilder, besök: http://miljonlotteriet.mynewsdesk.com/image/list
För mer information om undersökningen:

Om Miljonlotteriet
Miljonlotteriet grundades 1964 och är ett av Sveriges äldsta lotterier. Företaget erbjuder skraplotter via prenumeration, online och i butik samt bingo på nätet. Visionen är att vara bäst på att förverkliga små och stora drömmar. Miljonlotteriets ägs av IOGT-NTO och tillsammans har de en dröm att ingen ska behöva växa upp i en värld med missbruk. Hela överskottet från Miljonlotteriets verksamhet går till IOGT-NTO:s arbete. Sedan år 2000 har man bidragit med 1,5 miljarder kronor. 2013 omsatte Miljonlotteriet ca 600 miljoner kronor. www.miljonlotteriet.se

Taggar: