Miljonlotteriet ger IOGT-NTO-rörelsen 98 miljoner kronor

Varje år delar Miljonlotteriet ut överskott till IOGT-NTO-rörelsens viktiga arbete för ett samhälle där ingen ska behöva växa upp med missbruk. Årets bidrag – 98 miljoner kronor!

Miljonlotteriet startade 1964 och målet med verksamheten är att varje år generera pengar till IOGT-NTO-rörelsens verksamhet. Hela överskottet går oavkortat till ägaren och bara under 2000-talet uppgår summan till över 2,3 miljoner kronor.

Nyligen lämnade Miljonlotteriets vd Jonatan Hjort över checken med det överskott som genererats av 2018 års lott- och bingoförsäljning till IOGT-NTO-rörelsens ordförande Johnny Mostacero. Bidraget blev 98 miljoner kronor.

– Det känns fantastiskt att vi kan bidra till IOGT-NTO-rörelsens viktiga arbete, säger Jonathan Hjort. Överskottet kommer bland annat användas till deras drogförebyggande och sociala arbete bland barn, unga och vuxna i Sverige och utomlands.

IOGT-NTO-rörelsen är en ideell organisation och behållningen från Miljonlotteriet är en viktig inkomstkälla.

– Överskottet från Miljonlotteriet innebär att IOGT-NTO-rörelsen slipper vara beroende av statligt stöd, och därmed kan man prioritera insatser som verkligen gör skillnad både för människan och samhället i stort, förklarar Jonatan Hjort.

Miljonlotteriet har ett brett sortiment av skraplotter och bingo. Flera av dessa skräddarsys för att stötta enskilda delar i IOGT-NTO-rörelsens verksamhet. Näst på tur är Vit Jul-lotten, som är helt dedikerad IOGT-NTO:s uppskattade kampanj med samma namn. Vit Jul uppmärksammar och hjälper bland annat alla utsatta barn och ungdomar som lever i familjeförhållanden med drogproblem, och för vilka julen därmed är en oerhört jobbig och svår tid.

– Alla barn förtjänar en magisk jul, men tyvärr ser verkligheten inte ut så. Överskottet från vår Vit Jul-lott går bland annat till hundratals aktiviteter där utsatta barn får chansen att komma till en trygg miljö, berättar Jonathan Hjort.

Läs mer om Miljonlotteriets arbete med ändamålet här

Läs mer om Miljonlotteriet på Wikipedia

Se filmen om Vit Jul

För ytterligare information kontakta:
Eva Ekeberg, kommunikationschef Miljonlotteriet
E-post: eva.ekeberg@miljonlotteriet.se

Om Miljonlotteriet

Miljonlotteriet grundades 1964 och är i dag ett av Sveriges äldsta och största lotterier. Företaget erbjuder skraplotter via prenumeration och online samt bingo på nätet. Visionen är att erbjuda spelglädje med omtanke – där alla är vinnare. Miljonlotteriet ägs av IOGT-NTO-rörelsen och hela överskottet går till ägarens arbete. Sedan år 2000 har man bidragit med mer än 2,3 miljarder kronor. Läs mer på www.miljonlotteriet.se