Miljonlotteriet ger mer till välgörenhet än lotterijättarna

Miljonlotteriets överskott och utdelning för 2020 är klar. Det blir 96 miljoner kronor till IOGT-NTO-rörelsens ideella verksamheter – vilket motsvarar 32 procent av omsättningen och är en större andel än vad Postkodslotteriet och Folkspel ger till välgörande ändamål.

Varje år delas Miljonlotteriets överskott ut till IOGT-NTO-rörelsens ideella verksamheter.  Pengarna används till drogförebyggande och socialt arbete för barn, ungdomar och vuxna i Sverige och utomlands.

2020 års överskott blev 96 miljoner kronor och är ett större bidrag sett till den totala omsättningen, än vad lotterijättarna Postkodlotteriet, Bingolotto och Folkspel gett till goda ändamål.

- Det är tack vare alla våra kunder som vi kan bidra med ett så fantastiskt överskott. Jag blir både stolt och glad över att se hur stor skillnad överskottet gör för så många människor varje dag, säger Jonatan Hjort, lotteriföreståndare på Miljonlotteriet.

Med hjälp av bidraget genomfördes bland annat 350 sommaraktiviteter dit barn och unga är välkomna för att få fina sommarminnen och närmare 1500 barn fick ett roligt jullov med andra tack vare ett 70-tal digitala aktiviteter. Betydelsefulla initiativ för vem som helst i coronatider, men särskilt viktiga för dem som har det tufft hemma.

Då alkoholkonsumtionen och risken för missbruk ökat drastiskt till följd av krisen, är IOGT-NTO-rörelsens aktiviteter av ännu större betydelse för de redan utsatta.

- För många barn är dessa aktiviteter det enda trygga sammanhanget i en orolig vardag. Därför betyder ett överskott i den här storleksordningen otroligt mycket, säger Johnny Mostacero, förbundsordförande för IOGT-NTO.

För mer information:
Eva Ekeberg, kommunikationschef Miljonlotteriet. tel: 031 338 28 06, e-post: eva.ekeberg@miljonlotteriet.se

Om Miljonlotteriet:
Miljonlotteriet grundades 1964 och är ett av Sveriges äldsta lotterier. Företaget erbjuder skraplotter via prenumeration, online samt bingo på nätet. Visionen för Miljonlotteriet är att bidra till en värld där ingen far illa av alkohol och andra droger. Miljonlotteriet ägs av IOGT-NTO-rörelsen och tillsammans har de en dröm att ingen ska behöva växa upp i en värld med missbruk. Hela överskottet från Miljonlotteriets verksamhet går till IOGT-NTO:s arbete. 2020 bidrog man med 96 miljoner kronor. Läs mer på: www.miljonlotteriet.se