Miljonlotteriet lanserar ny webbsida och tar klivet in i framtiden

Miljonlotteriet har lanserat en ny, ultramodern hemsida. Den nya sajten är utvecklad från grunden för att kunna möta den framtida konkurrensen på den svenska spelmarknaden.

I juni lanserade Miljonlotteriet sin nya hemsida. Den nya sajten har förändrats genomgripande vad gäller innehåll, funktion och grafisk form och står nu längst fram i frontlinjen när det gäller onlinespel.

En tongivande avdelning på den nya hemsidan utgörs av onlinespel. Miljonlotteriet har sedan 2009 verkat med spel online, främst skraplotter och bingospel, och är i dag en av de främsta operatörerna inom den reglerade svenska marknaden. I segmentet onlinespel har Miljonlotteriet bland de starkaste tillväxterna av alla operatörer i Sverige, och man växer snabbare än den genomsnittliga marknaden även totalt sett.

Utöver onlinespel är majoriteten av Miljonlotteriets verksamhet fortfarande prenumerationslotteriet med sina drygt 180 000 prenumeranter, fördelade på tre skraplotter. Prenumerationslotterna är kopplade till ett stort vinstutbud, och därför är även den nya vinstshopen en betydande ingrediens på den nya sajten jämte onlinespelen.

Sammantaget är projektet med den nya hemsidan från första penseldraget definierat och utvecklat för att förstärka Miljonlotteriets position, öka affärsnyttan och förstärka kundnyttan.

– Miljonlotteriet har valt att investera sig in i framtiden. Vi är ett företag under stark utveckling och vill fortsatt vara opportunistiska och framåtriktade för att förstärka vår position i den allt tuffare marknaden. Med den nya sajten och dess innehåll känner vi nu oss redo att börja verkställa nya strategiska initiativ, säger Ludwig Alholt, vd Miljonlotteriet.

Den nya hemsidan är framtagen tillsammans med ledande aktörer. För grafisk design likväl som för interaktionsdesign valde Miljonlotteriet att samarbeta med inUse. inUse fick också Miljonlotteriets uppdrag att göra omfattande användningstester innan sajten lanserades, för att säkerställa att användarna verkligen förstår navigeringen och känner sig trygga med hur spelen presenteras.

Mogul ansvarade för implementation och integration av portalen där Sitecore är vald CMS-plattform. För onlinespelen står NYX Interactive, som i och med Miljonlotteriets sajt lanserade sin nya spelklient. Reminder Consulting ansvarade för projektledning, Caperio för miljöinstallation och Commentor för integration av befintliga affärssystem.

– Miljonlotteriet är nu förberett inför framtiden. Projektet är en milstolpe som kommer påverka Miljonlotteriets positioner framöver och tillsammans med de olika partners som medverkat i projektet har vi utvecklat en extremt flexibel och situationsanpassad onlineverksamhet som kan styras, förändras och förbättras med minutanpassningar, säger Ludwig Alholt.

Miljonlotteriets nya hemsida finns på www.miljonlotteriet.se

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Ludwig Alholt, vd Miljonlotteriet 0705-95 66 10

Om Miljonlotteriet
Efter mer än 40 år av framgångsrik lotteriförsäljning är Miljonlotteriet i dag Sveriges näst största skraplotteri. Vi erbjuder utöver skraplotter även bingo på nätet. Överskottet från verksamheten går till IOGT-NTO:s arbete, vars vision är ett samhälle, en värld där alkohol och andra droger inte hindrar människor från att leva ett fritt och rikt liv. De senaste 10 åren har Miljonlotteriet bidragit med över 1 miljard kronor. För mer information
www.miljonlotteriet.se