Word Ahoy! Ny innovativ mobilapp som förenar casual gaming med riktiga vinster

Report this content

Miljonlotteriets nya mobilapp är inget vanligt spel. Det är det första förströelsespelet i världen som kopplar ihop casual gaming med chansen att vinna riktiga vinster på lotter. Det kan komma att revolutionera spelandet på sikt. Bakom idén står Miljonlotteriets nya affärsutvecklingsavdelning.

Att koppla ihop förströelsespel med chansen att vinna riktiga vinster på lotter. Det är idén bakom appen Word Ahoy! I grunden bygger idén på det klassiska brädspelet Sänka skepp. Du spelar mot en kompis, gissar vart skeppet ligger och så börjar du bomba skeppet. Men för att få ammunition behöver du poäng, och poäng får du genom att hitta ord, ungefär som i det kända mobilspelet Ruzzle. Nyheten låter kanske inte så revolutionerande men i mobilspelet kommer det att finnas information om Miljonlotteriet och möjlighet att köpa särskilda Word Ahoy!-lotter. Lottvinster som du sedan kan föra direkt in till ditt eget bankkonto. Högsta vinsten är hela 2 miljoner kronor.

– Vi tror att folk kommer att vara väldigt intresserade av det här spelet när de hör talas om att det kombinerar flera älskade fenomen, säger Mattias Westholm, affärsutvecklingschef på Miljonlotteriet.

Siffror från Folkhälsomyndighetens alldeles färska rapport visar att allt fler personer lägger mer tid på förströelsespel i mobilen. Kravet på att bli underhållen blir allt högre och är anledningen till att Miljonlotteriet förra året inrättade en särskild affärsutvecklingsavdelning. Förutom att utveckla Word Ahoy! vidare och ta fram fler mobilspel, tittar man även på andra innovativa sätt att vinna pengar på.

– Vi ville göra något med casual gaming och vred och vände på det. Sedan insåg vi att det fanns en lucka mellan att ha roligt och att vinna pengar, och att detta kan vara det nya moderna sättet att skrapa lotter på, säger Mattias Westholm.

Spelkonceptet är skapat av Miljonlotteriet och HOY Multimedia är leverantör av appen. Spelet lanseras först i Sverige för att sedan ta steget ut i världen. Det finns att ladda ner gratis på App Store. Spelet Word Ahoy har 18-årsgräns eftersom det inuti spelet finns möjlighet att köpa lotter och vinna pengar. Spelansvar är en förutsättning för Miljonlotteriets verksamhet och grunden i allt vi gör.

Ladda ner spelet här: http://apple.co/28Z9wNh

För ytterligare information kontakta:
Mattias Westholm, affärsutvecklingschef, Miljonlotteriet
Mobil: 0702-61 03 67, e-post: mattias.westholm@miljonlotteriet.se

Om Miljonlotteriet
Miljonlotteriet grundades 1964 och är ett av Sveriges äldsta lotterier. Företaget erbjuder skraplotter via prenumeration, online och i butik samt bingo på nätet. Visionen är att Miljonlotteriet ska vara ett nav för fantastiska kundupplevelser och ett rikare liv. Miljonlotteriet ägs av IOGT-NTO och tillsammans har de en dröm att ingen ska behöva växa upp i en värld med missbruk. Hela överskottet från Miljonlotteriets verksamhet går till IOGT-NTO:s arbete. Sedan år 2000 har man bidragit med 1,8 miljarder kronor. Läs mer på: www.miljonlotteriet.se

Taggar: