Alice Bah Kuhnke: Dawit Isaak måste omedelbart friges

Europaparlamentet har idag antgit en resolution som kräver att alla samvetsfångar i Eritrea, inklusive den svenska medborgaren Dawit Isaak omedelbart och ovillkorligen släpps fria. Parlamentet kräver även omedelbar information från den eritreanska staten om Dawit Isaaks vistelseort och hälsa.

Alice Bah Kuhnke, EU-parlamentariker för Miljöpartiet de gröna kommenterar:

- I snart 20 år har Dawit Isaak varit fängslad utan rättegång. Det lidande han har utsatts för och som därtill också drabbat hans familj, måste få ett slut. EU måste använda alla politiska och ekonomiska medel för att pressa Eritrea så att Dawit Isaak omedelbart släpps fri. EU är en betydande givare till Eritrea genom sitt utvecklingsbistånd. Inte en krona av EU:s biståndspengar får finansiera Eritreas regering så länge de inskränker demokratin och de mänskliga rättigheterna, säger Alice Bah Kuhnke, EU-parlamentariker för Miljöpartiet de gröna.

- Det är bra att EU-parlamentet nu ställt sig bakom ett krav på landet att häva förbudet mot oberoende medier, tillåta grundandet av politiska partier och tillåter människorättsorganisationer att verka fritt inom landet. Gripanden av oppositionella, journalister, religiösa ledare och företrädare för det civila samhället måste få ett slut. EU måste använda hela sin diplomatiska och ekonomiska arsenal för att landet ska ändra riktning. Eritrea måste börja respektera FN:s konvention mot tortyr och fullt ut fullfölja sina skyldigheter enligt den internationella konventionen om medborgerliga och politiska rättigheter, säger Alice Bah Kuhnke.

Resolutionen i sin helhet: https://www.europarl.europa.eu/doceo/document/RC-9-2020-0312_EN.pdf

Joakim Söder

Miljöpartiet de gröna i EU-parlamentet