Alice Bah Kuhnke om mekanismen för EU-sanktioner: “Det ska inte vara möjligt att nedmontera demokratin för skattebetalarnas pengar”

Medlemsländerna, EU-kommissionen och EU-parlamentet har efter långa förhandlingar enats om en kompromiss för konditionalitet, som ska säkerställa att EU-medel villkoras med att man lever upp till rättsstatens principer om demokrati, grundläggande rättigheter och oberoende domstolar.

Alice Bah Kuhnke kommenterar:

“För första gången någonsin har vi nu en EU-mekanism som villkorar EU-medel med motkrave tatt man lever upp till rättsstatens principer om demokrati, grundläggande rättigheter och oberoende domstolar. Det ska inte vara möjligt att nedmontera demokratin, förbise rättsstatens principer och samtidigt få tillgång till skattebetalarnas pengar. Mekanismen man enats om är ett steg i rätt riktning för ett skydd av våra gemensamma värderingar. Mekanismen är inte lika stark som vi gröna i EU-parlamentet önskat, men den är betydligt bättre än vad det tyska ordförandeskapet presenterade för några veckor sedan.”

“Vi har arbetat för att få en oberoende instans på plats som skulle ha till uppgift att identifiera brott mot rättsstatens principer. Och även om mekanismen nu är på plats, måste EU:s medlemsländer vara tydliga med att inte acceptera när länder som Ungern och Poland antar lagstiftning som direkt attackerar journalisters oberoende eller HBTQi personers rättigheter. Sanktioner mot dessa länder kan vända den negativa utveckling vi ser i länder som Polen och Ungern. Därför är det viktigt att mekanismen implementeras omedelbart. De progressiva länderna i EU måste våga ta initiativet och sanktionera medlemsländer som nedmonterar demokratin.”

Kontakt:
Joakim Söder