Alice Bah Kuhnke ska leda EU-parlamentets Green Deal-arbete

När Storbritanniens ledamöter nu lämnat EU-parlamentet står det klart att det är Miljöpartiets Alice Bah Kuhnke som blir en av två ordföranden för den partiöverskridande grupp som ska samla EU-parlamentet bakom innehållet i EU-kommissionens gröna giv (European green deal).

- Det känns hedersamt och spännande att få leda arbetet som den här gruppen ska utföra. Kommissionen kommer successivt rulla ut sina förslag inom ramen för Green Deal och vi folkvalda politiker i EU-parlamentet har en unik uppgift att göra innehållet så progressivt som möjligt, säger Alice Bah Kuhnke, Europaparlamentariker för Miljöpartiet de gröna.

Alla partigrupper (utom högergrupperna ID och ECR) är representerade i gruppen som kommer leda arbetet med att utveckla EU-parlamentets gemensamma ståndpunkter kring vad EU-kommissionen presenterar. Syftet är att samlas och enas över partigränser för att utveckla EU-kommissionens gröna giv. Alice Bah Kuhnke är övertygad om att EU-parlamentet har stora möjligheter att göra framsteg.

- Vår förmåga att möta framtidens utmaningar baseras helt och hållet på att vi kommer kunna enas över partigränserna. Att låsa in sig bakom stolta staket kommer inte att ge våra barn och barnbarn de bästa förutsättningarna för att kunna leva på vår planet. Klimatet kan helt enkelt inte vänta på politiskt käbbel. För mig är det av största betydelse att Green Deal blir så rättvis som möjligt, det är inte de människor som har svårt att få ekonomin att gå ihop som ska betala för omställningen, säger Alice Bah Kuhnke.

Gruppen leddes tidigare av Alexandra Phillips från brittiska gröna som nu lämnat EU-parlamentet efter Brexit.

Ledningsgruppen i sin helhet:

Alice Bah Kuhnke, gröna gruppen, ordförande

Aurore Lalucq, socialdemokratiska gruppen, ordförande