Alice Bah Kuhnke uppmanar FN att ta fram en rapport om jämställdhet och klimaträttvisa

Igår var det jämställdhetsdagen på klimattoppmötet i Madrid. Studier från FN och EU har visat att kvinnor och barns risk att dö vid klimatkatastrofer är 14 gånger högre än mäns.

- Utan ett jämställt Parisavtal klarar vi aldrig klimatarbetet. När klimatpolitik beslutas utan kvinnor och långt ifrån de samhällen som drabbas, blir kvinnorna förlorarna trots att de ofta sitter på lösningarna. En demokratiserad process om framtidens utveckling är det bästa sättet att säkerställa jämställdhet och klimatansvar. Detta är anledningen till att vi måste utveckla en jämställd beslutsprocess i Parisavtalet som kopplar samman analysen av klimateffekter med kvinnors rättigheter, representation och tillgång till resurser, säger Alice Bah Kuhnke, Europaparlamentariker för Miljöpartiet de gröna

I samband med klimattoppmötet är chefen för FN:s jämställdhetsarbete kopplat till klimatmålen, Fleur Newman på plats som Alice Bah Kuhnke träffade under ett privat möte i Madrid på tisdagseftermiddagen.

- Vad världen behöver för att navigera och göra rätt i det stora arbete med Parisavtalet som nu rullar igång, är att utgå från fakta och ett gemensamt beslutsunderlag. Därför uppmanade jag Fleur Newman att låta FN:s klimatpanel IPCC ta fram en särskild rapport som fokuserar på jämställdhet, genus och rättvisa kopplat till klimatförändringarna, säger Alice Bah Kuhnke

Joakim Söder
Miljöpartiet de gröna i Europaparlamentet