Alice Bah Kuhnke uppmanar kommissionen att stänga Moria-lägret

Under dagens plenumdebatt i Bryssel med anledning av situationen i grekiska flyktinglägren, så kallade “hot-spots”, riktade Miljöpartiets EU-parlamentariker Alice Bah Kuhnke en direkt uppmaning till ansvarig kommissionär Dimitris Avramopoulos som var på plats under debatten. Den senaste rapporten från EU:s revisorer visar på stora brister i levnadsförhållandena i lägren. Hälften av de människor som vistas på Moria är barn under 18 år och många av dessa påvisar självskadebeteenden.

-  Situationen är akut. Enligt rapporter från de organisationer som finns på plats, såväl frivilligorganisationer som EU:s egna expertorgan, är situation ohållbar och värre än någonsin. Barn som lyckas överleva flykten tvingas bo under vidriga förhållanden i överfulla läger. I Moria-lägret som har en kapacitet för 3 000 personer lever idag 13 000. Det här måste få ett slut! Vi kan mycket bättre än så här, säger Alice Bah Kuhnke, EU-parlamentariker för Miljöpartiet de gröna.

I brevet som idag har skickats till migrationskommissionären Dimitris Avramopoulos lyfter Alice Bah Kuhnke att den politiska situation som EU befinner sig i, i väntan på en ny kommission, inte får stå i vägen för att rädda liv.-

- Jag vägrar anpassa mig efter det politiska vakuum som råder i väntan på ny kommission. Det är ovärdigt och omänskligt att EU står handlingsförlamade samtidigt som barn dör. Därför gör jag allt jag kan, deltar i debatter, skriver brev med tydliga uppmaningar och försöker bilda bredare opinioner i parlamentet. Jag är övertygad om att det är vad våra väljare vill att jag ska göra i deras namn. Det är dags att agera och stänga lägret på Moria. Vi måste se till att rädda barnen från det helvete de lever i, säger Alice Bah Kuhnke.

Joakim Söder

Pressekreterare för Alice Bah Kuhnke