Alice Bah Kuhnke vill se mer jämställdhet i EU:s gröna giv

EU:s gröna giv har glömt bort jämställdheten, tycker Alice bah Kuhnke. EU-parlamentet har idag röstat för den miljöpartistiska EU-parlamentarikerns förslag för att göra jämställdhet till en tydligare del av den gröna given. Parlamentet röstade för Alice Bah Kuhnkes förslag om att all politik i den gröna given ska analyseras ur ett jämställdhetsperspektiv.

- EU-kommissionen lovade att jämställdhet skulle vara en viktig del av den gröna given men verkar sedan helt ha struntat i jämställdheten. Att EU satsar miljarder på manliga kolarbetare är självklart bra, men klassiska kvinnoyrken som påverkas av omställningen kan inte lämnas därhän. Det är inte bara gruvarbetare som påverkas av klimatomställningen, därför måste omställningen vara rättvis även för vårdbiträden och undersköterskor, säger Alice Bah Kuhnke.

Den gröna partigruppen där Miljöpartiet ingår var nöjda med många saker i EU-parlamentets ställningstagande till EU-kommissionens gröna giv. EU-parlamentet tog ställning för att EU:s klimatlag måste innehålla mål till 2030 och 2040, något EU-kommissionen inte velat ha. En annan framgång för Miljöpartiet är att EU-parlamentet tar ställning för att fasa ut fossila subventioner redan till 2020.

- Vi är nöjda. Det märks att den gröna gruppen är större än någonsin. Nu finns möjlighet att äntligen få bort de fossila subventionerna. Gratisfesten för fossilindustrin måste få ett slut, säger Pär Holmgren.

Pär Holmgren betonar samtidigt att klimatmålen till 2030 måste höjas och att han är besviken över att de andra partigrupperna har för låga klimatmål. Miljöpartiet vill se klimatmål på minst 65 procent men det röstades ner av EU-parlamentet.

– De mål parlamentet nu antagit är för låga för att vara i linje med vetenskapen. Vi hade hoppats på högre ambitioner från socialdemokraternas och liberalernas partigrupper, säger Pär Holmgren.

Dagens omröstning i EU-parlamentet var en resolution där EU-parlamentet framförde hur man vill förbättra EU-kommissionens gröna giv.

Kontakt:

Henrik Ljung