Båttrafiken måste sänka svavelutsläpp

Om drygt två år får fartygsbränsle som används på båtar i Östersjön och Nordsjön innehålla högst 0,1 procent svavel. Det har EU-parlamentet beslutat idag. Även andra europeiska vatten får skärpta svavelkrav. Svavelutsläppen från fartyg beräknas orsaka 50000 förtida dödsfall om året i Europa.

-          Det vore absurt om vi inte försökte stoppa det, när vi samtidigt har en nollvision för trafiken, säger Carl Schlyter, EU-parlamentariker för Miljöpartiet.

Det finns enorma folkhälsovinster att göra genom att minska svavelutsläppen från fartyg. Vetenskapliga rapporter visar att 7 procent av de totala hälsokostnaderna i Europa är relaterade till dessa utsläpp. Om inget görs kommer utsläppen från fartyg att överstiga alla landbaserade utsläpp 2020.

Parlamentet ställer sig bakom krav på att svavelhalten i bränsle i alla EU:s farvatten ska sänkas från 3,5 procent till 0,5 procent till 2020. I särskilt känsliga vatten – Östersjön, Nordsjön och Engelska Kanalen - ska svavelhaltens sänkas från dagens 1 - 1,5 procent till 0,1 procent år 2015.

Bland andra skogsindustrin och rederier har protesterat kraftigt mot detta i Sverige.

-          Man hotar med att trafiken kommer att flyttas till lastbil, men det är en myt eftersom miljökraven där är ännu högre och det blir dyrare. Merkostnaderna för det lågsvavliga fartygsbränslet motsvarar några ören av utdelning i aktiebolagen. Det är ett lågt pris jämfört med de enorma vinsterna för folkhälsan, säger Carl Schlyter.

För mer information:

Carl Schlyter 070 238 25 15