Bodil Valero (MP): "Det är väldigt sorgligt men Turkiet har aldrig varit längre från EU."

Idag, tisdag 17 april, presenterar EU-kommissionen sin så kallade framstegsrapport om Turkiet, en årlig rapport som mäter om landet är redo att gå med i EU.

Miljöpartiets EU-parlamentariker Bodil Valero, gröna gruppens förhandlare för Turkiet, kommenterar:

— Gröna politiker har varit bland de tydligaste förespråkarna för ett turkiskt EU-medlemskap. Men nu för Recep Tayyip Erdogan Turkiet allt längre från EU, genom massarresteringar av journalister och oppositionella, förtrycket av minoriteter och en folkrättsstrididig belägring av Afrin. Det är väldigt sorgligt men Turkiet har aldrig varit längre från EU sedan medlemskapsförhandlingarna började 2005.

Bodil Valero är samtidigt kritisk till EU-kommissionens och regeringschefernas hantering av Turkiet.

— Hur kan EU vara trovärdig i sin kritik av Turkiet när man är med och finansierar övervakningen av en flyktingmur mot Syrien genom anslutningsstödet? När flyktingavtalet mellan EU:s regeringschefer och Erdogan saknar rättslig grund och ingicks över huvudet på EU-parlamentet? Skulle det ha kommit in till oss för godkännande så hade vi sagt nej.

Bodil Valero vill även stoppa uppdateringen av tullunionen.

— Vi ska inte ge Erdogan favörer och segrar att visa upp på hemmaplan samtidigt som han håller folkvalda, journalister, lärare och domare fängslade. Det vore en signal till honom att det är möjligt att bryta mot Europakonventionen och andra regelverk.

Aleksandra Eriksson

Miljöpartiet i Europaparlamentet