Carl Schlyter stämmer kommissionen till EU-domstolen för brott mot öppenhetsförordningen

- Jag har begärt ut ett brev som gäller upprättande av nanoregister, men kommissionen vägrar. Jag anser att brevet har klart allmänintresse och att kommissionen flagrant bryter mot öppenhetsförordningen. Det är ett intressant testfall, säger Carl Schlyter, EU-parlamentariker för Miljöpartiet.

Bakgrunden är att Frankrike vill införa ett nationellt register över produkter som innehåller nanopartiklar. Det är ett starkt konsumentintresse att kunna få information om nanoprodukter. Kommissionen är emot ett nationellt register och har svarat Frankrike. När Carl Schlyter begärde att få se svaret vägrade kommissionen att lämna ut det. Motivet var att man har rätt att vägra lämna ut handlingar om ärendet kan bli en rättslig procedur, en s k överträdelseprocedur.

-          Det utvidgar hemlighetsmakeriet och kommissionen har inte tillräckligt motiverat varför man vägrar lämna ut handlingarna, säger Carl Schlyter.

Han menar att det är ett övergripande allmänintresse att det lämnas ut, i enlighet med öppenhetsförordningen 1049/ 2001 och att detta är ett bra fall att testa vad som är allmänintresse. Med stöd av jurister vänder sig nu Carl Schlyter till EU-domstolen, European Court of Justice, för att få fallet prövat.

För ytterligare information och kommentarer:

Carl Schlyter 070 238 25 15

Marita Pahlen, pressekreterare 070 675 03 73