Dags att leverera − EU måste ratificera klimatavtalet inför Marrakech

I morgon träffas EU:s miljö- och klimatministrar i Bryssel i ett försök att ratificera klimatavtalet som slöts i Paris förra hösten. Om ministrarna lyckas komma överens, väntas EU-parlamentet ge medgivande till avtalet under sessionen i Strasbourg på tisdag nästa vecka, under närvaro av FN:s generalsekreterare Ban Ki-moon. Miljöpartiets fyra EU-parlamentariker understryker att det är dags för EU att börja leverera.

− Det är bra att Sveriges regering med Miljöpartiet i spetsen leder kampen att försöka få klimatavtalet ratificerat. Jag hoppas att avtalet kan hjälpa situationen för bland andra alla klimatflyktingar, säger Linnéa Engström, medlem EU-parlamentets miljöutskott.

− EU måste få fullt tillträde till klimatförhandlingarna i Marrakech i november. Vi måste därför se till att avtalet ratificeras i tid. Beslutet i Miljörådet måste följas av att medlemsstaterna snabbt tar itu med ratificeringen, säger Jakop Dalunde, medlem i EU-parlamentets energi- och industriutskott.

− Det är viktigt att ministerrådet lyckas gå till beslut i morgon. Det vore oerhört pinsamt om motsträviga länder som Polen skulle lyckas sätta käppar i hjulen för processen. Världen behöver ett klimatavtal som träder i kraft så snart som möjligt, säger Max Andersson medlem i EU-parlamentets rättsliga utskott.

− Det är dags för EU att leverera och ratificera Parisavtalet. Jag tänker särskilt på de människor som drabbas av klimatpåverkans konsekvenser, trots att de själva inte har bidragit till dem, som i låglänta områden i Bangladesh, säger Bodil Valero, medlem i EU-parlamentets utskott för medborgerliga fri- och rättigheter.

Carita Pettersson, Pressekreterare, +32 472 764201
Madeleine Nygrund, Pressekreterare, +32 470 037447