Ett steg i rätt riktning mot skatteflykt

EU-parlamentets rättsliga och ekonomiska utskott röstade i kväll om ett förslag om skärpta regler mot skatteflykt för storföretag. Miljöpartiets EU-parlamentariker Max Andersson, som är medlem i parlamentets rättsliga utskott, säger att omröstningen innebär en skärpning jämfört med EU-kommissionens ursprungsförslag.

– Det här är ett steg i rätt riktning i kampen mot global skatteflykt. Det är viktigt att parlamentet nu har ställt sig bakom förslag om offentlig land-för-land-rapportering av storföretagens verksamhet. Det kommer att göra det svårare för storföretag att smita från skatten, säger Max Andersson.

Efter skandaler som ”Lux Leaks” och ”Panama Papers” har EU-kommissionen föreslagit offentlig land-för-land-rapportering där stora företag måste redovisa var de har anställda och var de betalar skatt.

Texten som parlamentets rättsliga och ekonomiska utskott röstade om i kväll går längre än kommissionens text, men de konservativa och liberala partierna lyckades ändå försvaga förslaget.

– Jag är oroad över att högerpartierna fick igenom skrivningar om att företag ska kunna ansöka om att hemlighålla uppgifterna. Jag kommer att arbeta för att täppa till dessa kryphål när EU-parlamentets plenum röstar om förslaget senare i sommar, säger Max Andersson.

– Det är bra att EU-parlamentet ökar trycket i kampen mot skatteflykt. Det här är viktigt inte minst för de utvecklingsländer som i dag förlorar stora summor på grund av storföretagens aggressiva skatteplanering, säger Max Andersson.

Madeleine Nygrund, Pressekreterare, +32 470 037 447

Taggar: