EU-domstolen: EU kan ratificera Marrakechfördraget

I dag gav EU-domstolen sitt yttrande kring Marrakechfördraget, som ger undantag i upphovsrätten för publicerade verk, till förmån för blinda och personer med synnedsättning. EU-domstolen har tittat på om EU har behörighet att ratificera Marrakechfördraget eller om det ska ske av varje medlemsland. Domstolen menar att EU har exklusiv kompentens på området, vilket välkomnas av Miljöpartiets EU-parlamentariker Max Andersson.

– Det är goda nyheter att EU nu kan fortsätta arbetet med att implementera Marrakechfördraget. Frågan har förhalats länge nog av vissa medlemsstater i ministerrådet. Nu hoppas vi att processen kan gå fort och att implementering av fördraget blir klart innan sommaren. Det skulle vara avgörande för hundratals miljoner blinda och synskadade världen över, säger Max Andersson, som är ansvarig för frågan i EU-parlamentet.

Marrakechfördraget har tagits fram av FN-organet WIPO (Världsorganisationen för den intellektuella äganderätten). Fördraget gör det bland annat möjligt att dela verk i tillgängligt format mellan olika länder världen över. På så sätt behöver ett verk som har anpassats till synnedsatta en gång, inte översättas till samma språk i ett annat land.

– Dagens besked kommer att underlätta processen med att göra fler böcker tillgängliga för blinda och synskadade både inom och utanför EU. Det är speciellt glädjande att synnedsatta i utvecklingsländer snart kommer kunna dra nytta av böcker på språk som engelska, franska, portugisiska och spanska, säger Max Andersson.

EU-kommissionen lade i höstas fram ett förslag på hur Marrakechfördraget ska implementeras inom EU. Max Andersson förhandlar frågan för EU-parlamentets räkning.

Madeleine Nygrund, Pressekreterare, +32 470 037 447

Taggar: