EU-domstolen upphäver tillstånd för genmodifierad potatis

Den genmodifierade s k  Amflora-potatisen som utvecklats i Sverige får inte odlas. Det säger EU-domstolen i ett beslut som upphäver EU-kommissionens tidigare godkännande.
-Det är mycket glädjande att domstolen tar proceduren att godkänna genmanipulerade grödor på större allvar än kommissionen. Det säger Carl Schlyter, EU-parlamentariker för Miljöpartiet.

EU-domstolen upphäver tillståndet att odla GMO-potatisen Amflora, eftersom kommissionen inte skött proceduren med godkännande på ett riktigt sätt,
-Den här domen ger oss utmärkta skäl att förändra proceduren att godkänna GMO-grödor, så att hänsyn tas till såväl folkviljan som långsiktiga effekter på miljön, säger Carl Schlyter.
Det folkliga motståndet i EU:s medlemsländer är stort och likaså är ett stort antal av medlemsländerna motståndare till att introducera nya genförändrade grödor. Den normala proceduren för att godkänna en ny GMO-gröda är att det måste göras av en kvalificerad majoritet av medlemsländerna. Den majoriteteten uppnås aldrig och inte heller motståndarna når kvalificerad majoritet. Därför har kommissionen och dess expertkommittéer gått in och godkänt grödor. Men detta underkänns nu alltså av EU-domstolen i fallet med potatisen.
-Beslutet från domstolen måste nu också få konsekvenser för övriga grödor som är på väg ut i odling, säger Carl Schlyter. Så sent som i november föreslog kommissionen godkännande av en ny sorts genförändrad majs, den första på 15 år. Kommissionens försök att pressa på europeerna GMO-grödor som de inte vill ha måste stoppas.

Länk till domen: http://curia.europa.eu/jcms/upload/docs/application/pdf/2013-12/cp130160en.pdf

Fotnot:
Amflorapotatisen har utvecklats i Svalöv, men ägs nu av företaget BASF. BASF meddelade förra året att man avbryter de europeiska provodlingar som skett bl a i Sverige och flyttar verksamheten till Amerika.
Det är Ungern som stämt EU-kommissionen och alltså nu fått rätt.
GMO står för Genetically modified organisms

För mer information:
Carl Schlyter 070 238 25 15