EU måste genomföra ursprungsmärkning av kött

- Jag är besviken på EU-kommissionen som inte följer EU-parlamentets beslut om ursprungsmärkning av kött. Det säger Carl Schlyter, EU-parlamentariker för Miljöpartiet. - Både parlamentet och en majoritet av medlemsländerna vill att kött ska märkas med var djuret är fött, uppfött och slaktat.

I december i år beslutar EU om nya regler för ursprungsmärkning av gris, lamm, get och fågel. Det förslag som EU-kommissionen nu förordar är att märkningen bara ska tala om var djuret uppfötts och slaktats.

- Om man inte också märker upp var djuret är fött öppnar det för långa transporter av djur - kalvar, spädgrisar, kycklingar t ex - just det vi anser att man måste få bort, säger Carl Schlyter.

Carl Schlyter var ansvarig förhandlare för de gröna i EU-parlamentet i frågan om ursprungsmärkning.

- Som ursäkt för att slippa göra en fullständig ursprungsmärkning har kommissionen genomfört opinionsundersökningar med en arbetshypotes att köttet skulle bli 10% dyrare, och då mött ett visst motstånd från konsumenter. Men det är inte trovärdigt. Nötkött har inte blivit 10% dyrare för att det märks med var djuret är fött, uppfött och slaktat, säger Carl Schlyter. Och en pizza som innehåller t ex salamikorv lär inte bli 10% dyrare för att korvskivorna är ursprungsmärkta.

83% av svenska konsumenter säger i en undersökning att de tycker det är viktigt att veta köttets ursprung.

- Konsumenter måste få möjlighet att göra ett medvetet val, säger Carl Schlyter. Det leder i förlängningen till bättre hälsa, miljö och djurvälfärd.

För mer information:

Carl Schlyter 070 238 25 15