EU måste rädda liv i Medelhavet

EU-parlamentet kräver utökade räddningsaktioner i Medelhavet, i en resolution om flyktingkatastrofen som antogs på onsdagen.

– Det är fruktansvärt att EU-länderna ser på medan människor drunknar i tusental. Det räcker inte att ge mer pengar till EU:s gränsmyndighet Frontex, för de har inte ett mandat att patrullera de områden där katastroferna faktiskt sker. I resolutionen som antogs idag säger EU-parlamentet att EU måste skapa ett särskilt sjöräddningsprogram i Medelhavet, säger Bodil Ceballos, EU-parlamentariker för Miljöpartiet.

Under debatten om resolutionen sade EU-kommissionens ordförande Jean-Claude Juncker att han vill öppna för laglig invandring till EU.

– Så länge det inte finns några lagliga sätt för asylsökande att ta sig in i EU kommer tusentals människor att dö på vägen till Europa. Därför är det ett steg i rätt riktning att kommissionen pratar om laglig invandring. Det skickar en signal till EU-länderna som gör att de måste ta frågan om humanitära visum på allvar, säger Bodil Ceballos.

Axel Naver, pressekreterare för Bodil Ceballos, 070 719 95 81, axel.naver@mp.se