EU missar chans att skärpa kraven på oljeborrning till havs

Ett nytt EU-direktiv om olje- och gasutvinning, som antogs i dag av EU-parlamentet, tar några steg framåt för strängare miljöregler men går inte långt nog. "Direktivet ger grönt kort till oljebolagen att borra i djuphavet, turistområden och andra känsliga områden", säger Carl Schlyter, EU-parlamentariker för Miljöpartiet de gröna.

Deepwater Horizon i USA 2010 är bara ett av många exempel på hur svårt det är att hantera oljeolyckor till havs. Det nya EU-direktivet syftar till att ställa strängare miljökrav på olje- och gasutvinning till havs, men har vattnats ur i förhandlingarna mellan ministerrådet och EU-parlamentet.

– EU missar att sätta högre standarder för att få tillstånd att utvinna olja och gas till havs. Företagen slipper nu ifrån att de ska ta allt finansiellt och rättsligt ansvar vid olyckor. Hade vi fått igenom sådana krav i EU hade det varit viktigt för framtida internationella förhandlingar, säger Isabella Lövin, EU-parlamentariker för Miljöpartiet.

Nu tillåts oljeborrning i känsliga områden och i turistområden. Gröna gruppen hade också förslagit att EU ska verka för ett moratorium för olje- och gasutvinning i Arktis, men det förslaget föll.

Kontakt:
Carl Schlyter, 070 2382515