EU-parlamentet fäller förslag om vegokorv. Pär Holmgren (MP): Bra, men inte tillräckligt

Idag röstade Europaparlamentet om ett antal ändringsförslag med syfte att förbjuda ord som "korv" och "burgare" i marknadsföring av växtbaserade produkter. Förslagen vill också förbjuda beskrivningar av vegoprodukter med ord som ”vego”, ”växtbaserat” eller ”köttfritt” på förpackningarna, samt införa ännu striktare restriktioner för vad växtbaserade alternativ till mejeriprodukter får kallas och hur de får förpackas.

Miljöpartiet röstade emot dessa förslag. Vegokorv måste få kallas korv. Och växtbaserade alternativ måste få kallas för “krämiga”.

Tack och lov fällde en majoritet i EU-parlamentet förslaget om vegokorv, men tyvärr valde man samtidigt att ställa sig bakom förslaget om att förbjuda möjligheten att kalla växtbaserade alternativ till yoghurt eller grädde för “krämig” eller ens “yoghurtliknande”.

Pär Holmgren, EU-parlamentariker för Miljöpartiet de gröna kommenterar:

– Jag är oerhört lättad att vi i Europaparlamentet har satt ned foten om vegokorven, givetvis ska vegokorv få kallas korv! Det är på matbordet som medborgarna möter EU:s politik och det är här vi måste börja den gröna omställningen, säger Pär Holmgren, EU-parlamentariker för Miljöpartiet de gröna.

– Samtidigt är det märkligt hur en konservativ majoritet vill försvåra för växtbaserade alternativ till mejeriprodukter. Mejerilobbyisterna som vill stoppa konkurrensen från soja- och havreprodukter kan fira en seger. Vi som vill göra det enklare att leva klimatsmart har fått ett bakslag. Men det finns fortfarande möjlighet i de kommande förhandlingarna att stoppa detta urbota korkade förslag, säger Pär Holmgren

Beslutet kommer att gå vidare till trilog, alltså trepartsförhandling med rådet och kommissionen efter att Europaparlamentet röstat så det är inte slutgiltigt.

Kontakt:
Christian Valtersson