EU-parlamentet fördömer Polens abortlagar. Alice Bah Kuhnke: “Ett styrkebesked”

EU-parlamentets resolution som idag röstades igenom fördömer kraftigt inskränkningen av tillgång till säkra och lagliga aborter i Polen. Dessutom kritiseras även det sätt som rättsstatsprincipen urholkas i Polen och betonar olagligheten i den politiskt tillsatta konstitutionella domstolen. Resolutionen välkomnar att EU:s budget ska villkoras mot att medlemsländer ska respektera rättstatens principer och uppmanar även kommissionen att utvidga det pågående artikel 7-förfarandet till att omfatta den senaste tidens utveckling

Sverigedemokraterna lade, som enda svenskar, ned sin röst i slutomröstningen av resolutionen.

Alice Bah Kuhnke, EU-parlamentariker (MP) och gruppledare i Jämställdhetsutskottet kommenterar:

- Att Sverigedemokraterna, ännu en gång, avstår från att fördöma Polens kvinnofientliga politik bör ses som en varningssignal för oss alla. Vi röstade om att stå upp för kvinnors rätt till säker och laglig abort, en grundläggande mänsklig rättighet. Majoriteten i parlamentet fördömde de mörka krafter som vill begränsa människors friheter och rättigheter. Sverigedemokraterna valde det motsatta, säger Alice Bah Kuhnke.-

- Trots att Polen försöker hålla EU som gisslan genom att stoppa rättstatsmekanismen i budgeten visar en majoritet i EU-parlamentet att man inte ger vika för hot. Jämlikhet, jämställdhet och antidiskriminering är några utav EU:s grundläggande värderingar. Det har alla medlemsländer skrivit under på. Polens abortlagar och hbtqi-fria zoner har ingen plats i EU och måste bekämpas med full kraft. EU-parlamentets resolution, som vi gröna kämpat för, är ett styrkebesked från de progressiva krafterna i Europa och en tydlig markering mot de populistiska högervindar som blåser runtom oss, säger Alice Bah Kuhnke

Bakgrund

Resolutionen uttrycker dessutom stöd till alla som kämpar mot regeringen, särskilt polens folk som har gått ut på gatorna, för att protestera mot inskränkningar i mänskliga rättigheter. Resolutionen tar också upp brister gällande hbtqi-personers sexuella och reproduktiva hälsa och rättigheter.
Rätten till en laglig och säker abort är en mänsklig rättighet. Polens abortlag är redan en av de strängaste i Europa. Med det nya polska lagförslaget, godkänt av den politiskt tillsatta författningsdomstolen, kommer abort i fortsättningen enbart vara tillåtet om den gravida har våldtagits, utsatts för incest eller om hennes hälsa och liv är i fara. Fosterskador får inte längre gälla som anledning till abort, enligt förslaget. Fosterskador har hittills stått för ungefär 98% av alla legala aborter i Polen.
Mot bakgrund av den senaste tidens utveckling i Polen har EU-parlamentet idag antagit en resolution som bland annat:

• Uppmanar kommissionen att utvidga det nuvarande artikel 7-förfarandet till att även omfatta den senaste tidens utveckling

• Uppmanar till obegränsad tillgång till abortvård och tillgång till alla sexuella och reproduktiva vårdtjänster
  • Innehåller inkluderande språk och nämner sexuella och reproduktiva rättigheter för hbtqi-personer
  • Fördömer överdrivet våld som använts mot demonstranterna i landet
  • Kräver ökat stöd till civilsamhällesorganisationer och gräsrotsgrupper som stöttar och ger rådgivning om abort och andra SRHR-tjänster, inklusive preventivmedel.
Resolutionen röstades igenom med röstsiffrorna: 455 röstade för, 145 röstade emot och 71 avstod från att rösta.

Länk till resolutionen i sin helhet: https://www.europarl.europa.eu/doceo/document/B-9-2020-0373_SV.pdf

Joakim Söder
Miljöpartiet de gröna i EU-parlamentet