EU:parlamentet idag:Enskilda EU-länder bör få förbjuda odling av GMO-grödor

- Jag gläds åt att medlemsstaterna fått de verktyg de behöver för att inte påtvingas odling av genmodifierade grödor, säger Carl Schlyter, EU-parlamentariker för Miljöpartiet.

EU-parlamentet röstade idag för att ett EU-land ska kunna förbjuda odling av gengrödor av en rad olika skäl.

Det gäller t ex om de hotar miljön, den biologiska mångfalden eller om det inte finns tillräckligt säkra forskningsresultat om konsekvenserna. Länderna kan också förbjuda gengrödorna om de hotar övrigt jordbruk genom kontaminering och påverkar den lokala ekonomin negativt.

- Parlamentet röstade också ja till att regioner ska kunna förbjuda odling av GMO-grödor och det är mycket positivt, säger Carl Schlyter.

- Varken konsumenter eller bönder i Europa vill ha den genmodifierade maten. Men vi vet att det finns en lång rad företag som trycker på EU-kommissionen och många ärenden om nya grödor är på gång.

Den nuvarande ansvarige kommissionären, Joe Dalli har en positiv inställning till odling av genmodifierade grödor och det är stor risk att många kommer att godkännas.

- Vi gröna hade helst sett ett moratorium för nya GMO-grödor, men får nu arbeta för att medlemsländerna lyssnar på folkopinionen om tryggt, miljövänligt och hållbart jordbruk och inte tillåter odling, säger Carl Schlyter.

Bakgrund:

GMO-frågan har varit blockerad en lång tid i EU eftersom medlemsländerna är oense och man inte uppnår den kvalificerade majoritet som behövs för att godkänna nya grödor för odling. Kommissionen vill att även i fortsättningen ska EU besluta om godkännande av nya grödor, men tror att ett sätt att lösa upp knuten är att de enskilda medlemsländerna får rätt att förbjuda odling inom landet om man har skäl till det.

Men både rådets och parlamentets juridiska avdelningar ifrågasätter om detta håller och menar att det kan komma i konflikt med WTO-regler.

Frågan hamnar nu åter på EU-kommissionens bord och parlamentet vill genom dagens beslut sända en stark signal om stor försiktighet vad gäller att godkänna nya gengrödor. Det finns minst 17 nya GMO-grödor som väntar på godkännande. Kommissionen vill godkänna dessa, men parlamentet och vissa medlemsländer motsätter sig det.

Enligt den senaste undersökningen från Eurobarometern är 61% av européerna motståndare till genmodifierade grödor.

För mer information:

Carl Schlyter 070 238 25 15